Followers

Friday, August 28, 2009

Ramadhan terakhir


Kata ayah "sedih dan sayu rasa hati ”
Kata umi "besok raya, kenapa ayah sedih sangat?”
Kata ayah lagi "Sebab Ramadhan sudah pergi, bulan penuh keberkatan, bulan penuh pengampunan. Amal ibadat saya masih kurang dan kalau boleh saya mahu beribadat lagi banyak-banyak"

Umi nampak ayah termenung panjang. Umi tolong sendukkan nasi untuk ayah. Entah apa dalam hati ayah, hanya Tuhan yang tahu.

“Entah masih ada Ramadan untuk saya lagi tahun hadapan” suara ayah sayu. Umi hanya ketawa kecil”entah apa apa lah ayah ni.makanlah dah sejuk nasi ayah ni.

Ternyata kekhuatiran ayah menjadi kenyataan. Tahun lepas adalah terakhir Ramadhan untuk ayah. Umi cuba mengusap air mata, tidak mahu emak nampak atau siapa saja nampak. Biarlah pada pandangan mereka umi seorang yang tabah, seorang yang kuat. Biarlah hati ini luluh dan hancur berderai. Biarlah…..

Selalunya , di petang Ramadhan begini umi akan ke bazaar, cari air kelapa atau air tebu untuk ayah. Hanya itu saja minuman kegemaran ayah untuk berbuka puasa. Makanannya pula simple aje. Sebiji atau dua biji kuih cukuplah, yang penting ada kurma. Ayah tidak suka makanan di bazaar. Kata ayah cukuplah apa yang umi masak. Kadang tu cucur bilis atau cekodok pisang pun dah memandai. Ayah tak cerewet tentang makan. Lepas terawih barulah ayah makan berat. Umi akan masak lauk kegemaran ayah, apa lagi kerapu Samrod atau sup ikan. Biasalah orang Sabah mesti ada sup.Sup sayur pun jadi.

Arghh.. kalau dikenang air mata akan semakin laju mengalir

Betapanya bertuahnya mereka di luar sana menyambut Aidulfitri bersama keluarga yang sempurna. Entah bagaimana kami anak beranak menyambut Aidilfitri tahun ini. Ya Allah tabahlah hatiku, bahagiakan hati anak anakku di pagi Aidilfitri . Cucurilah rahmat ke atas roh suami ku. Tempatkan dia adalam kalangan orang yang Kau kasihi.Amin.

SELAMAT BERPUASA DAN SELAMAT MENYAMBUT AIDILFITRI UNTUK SAHABAT SEMUA. AMPUN DAN MAAF DARIPADA KAMI SEKELUARGA.


No comments:

Post a Comment

Sesiapa yang nak ambik apa2 artikel dalam blog ini adalah di alu-alukan, tak perlu minta izin dari aku, sama2 la kongsi ilmu, manfaatkan apa yang ada, sebaik-baiknya, rekemenkan blog ini kepada rakan2, jiran2, adik beradik anda, dan kepada siapa sahaja yang anda kenal dan rasa sesuai termasuk ketua kampung dan jkk kawasan anda....tq