Followers

Monday, July 13, 2009

Sejarah aku belajar komputer...


Salam....Lama betul tak menulis. Terasa dah tak reti nak menulis. Tetiba lak malam ni dapat idea, memang dah lama nak tulis tapi tak tahu macamana nak tulis. Kali ni hal orang2 yang takut dan gayat bila sebut IT terutama hal komputer la. Ramai yang angkat tangan tanda mengaku kalah sebelum mencuba...

Dari pengalaman aku sendiri la, hahaa aku ada sejarah tersendiri dalam belaja bab komputer ni. Dari zaman sekolah lagi, aku memang jahil komputer. Aku masih ingat time aku p rumah abang2 aku kat KL kalu time cuti sekolah, ade la komputer kat rumah diorang. Masa tu, abang aku tu ajar aku main game ape ntah tajuknye, tapi games jerung makan ikan la gitu. Tu zaman 90an la. Abang aku yang tukang on/off.. Nak main kena bagitau abg aku dulu, dia bukakkan, time main, juz guna arrow atas, bawah, kiri,kanan n button 'ENTER'. Tu pun tergagap-gagap hehee.. Bila dah boring main, aku panggil abg aku, dia yang off kan hahaa... Susah tul komputer... Time tu aku blum teruja lagi ngan komputer ni.

Time kat skolah menengah, (time skolah rendah tak penah tau pun pebende tu komputer, macam teksi tu kot hehee), eksyen betul budak2 kelab komputer... Terasa gak nak join, tapi tak dapat. Aku kena masuk kelab ape ntah. Tapi time form 4, aku join kelab usahawan muda, jadi leader lak tu.... hahaha rupanya time tu ada peminat hahaa... nasib ko leerr lambat declare (pada yang berkenaan laa...)..

Time form 5, aku lupa untuk apa ntah, tapi dia nak transkrip tryer SPM dalam cetakan komputer... perghh pening aku pikir cari jalan nak wat. Last2 mintak tolong kawan aku budak kelab komputer... Aku ikut la dia masuk bilik komputer... wah... gayatnyer aku tengok komputer yang bersusun atas meja... Kawan aku pesan, jangan sentuh ape2, takut nanti rosak... Aku tengok je kawan aku taib transkrip aku kat komputer, dengan penuh takjub, ari tu la aku kenal yang orang panggil 'printer' hahaa rasa nak nangis je kenangkan kejahilan aku sendiri... dengan penuh bangga, takjub, tahyul dan takbur, aku pegang kertas yang di print komputer tu, punya la bangga sebab nama aku di print guna komputer depan aku sendiri... Aku la berdendam ngan komputer....

Tahun 1998, dengan result SPM pangkat 1, agreget17 kot, lupe dah, aku masuk Maktab Perguruan BAtu Pahat, Johor. Masa daftar diri hari pertama, orang kaunter tu tanye aku, kenapa tak masuk 'U'? Sayang result niii... Aku jawab jawab dalam ati je... Masuk maktab dapat elaun, bleh survive sendiri. Masuk U, banyak kena bayar, PTPTN memang la ada tapi cekik darah, jenuh nak bayar nanti, tu pun kalu dapat keje, so, masuk maktab la walau waktu tu orang pandang sinis kalu sebut masuk maktab berbanding masuk U.. Tapi sekarang dah berduyun2 nak masuk maktab, kadang2 tak layak jadi cikgu pun nak jadi cikgu gak... tu cerita lain, lain kali la aku bebelkan hal masuk maktab, cerita aku kali ni, aku blaja komputer....

Bila dah blaja maktab, assigment tentula nak dalam print komputer, atau bertaib.... fuh.. jenuh.. Tak macam bebudak sekarang, laptop sorang satu. Aku? Nak beli mesin taib pun tak mampu.... Berebut la aku ngan budak2 lain wat assigment kat LAB maktab. Komputer kat LAB tu sume pakai format DOS, ala yang masuk2 disket tu, apebende ntah... Lintang pukang la aku jadinye... Last, ambil jalan mudah, wat baik ngan budak pompuan, pastu mintak assigment dorang n aku edit skit2, pastu dorang print hahaa bijaknye otak aku... Thanks banyak2 kat kawan2 pompuan aku yang baik ati... Tak yah sebut nama la, kang bini aku jeles lak huhuu....

Satu hari, berita baik yang mengubah persepsi aku tentang komputer... Kat maktab, duk asrama, satu bilik 2 orang. Roommate aku ni orang berada gak la... Budak Johor. Parents dia belikan komputer untuk dia, so, dalam yang masa, aku bleh tumpang sekaki laaa...

Pertama kali guna komputer, punye la terkial2... Sume aku tanye, sampai boring roommate aku menjawab, last2 dia cakap"mana aku tau, aku pun baru belaja.." Laaaa.. dia pun tak tau gak, skit2 je rupanya.. Tak pe, aku bleh blaja sendiri.. So, mulai ari tu, aku godak la komputer dia habis2an. Dah tak pandang dah LAB tu. Komputer ni guna WINDOWS. Masa tu aku tak tau pun yang tu orang panggil WINDOWS. Sekarang je aku tau.. WINDOWS tu maksudnye komputer punye sistem operasi, kalu orang putih sebut Operation System(OS). Lain artikel, aku akan ceritakan bab mengenal komputer untuk yang beginner n yang buta IT n buta HATI... Buta IT tu bleh blaja, part buta HATI tu la yang nyakitkan hati n menyusahkan orang. Dah la taknak blaja, pastu hasut orang lain supaya jangan blaja... Wei, nabi pun suruh umat dia maju.... kan ke nabi tegur sahabat yang bersusah payah berjalan kaki yang pegi haji, nabi ckap, kan ke ada kenderaan utuk ditunggang? Gitu la lebih kurang. Nabi cakap kenderaan tu, bukannya bab kuda je, tapi, benda maju la, takkan la nabi nak suruh naik LRT lak, blum sesuai dengan zaman tu, so, kiasnya, guna la yang maju. Ada akal, pakai laaaa...

(Allah s.w.t. menciptakan dunia seisinya untuk kemudahan manusia itu sendiri, oleh itu hendaklah manusia memanfaatkannya.

Sahabat Anas menceritakan bahawa satu hari Rasulullah s.a.w melihat seorang yang dipapah oleh kedua orang anaknya menunaikan haji dengan berjalan kaki. Apabila melihat keadan itu maka Baginda s.a.w. bertanya, "Mengapa dengan orang ini?" Dua anak itu berkata, "Dia bernazar hendak menunaikan hai dengan berjalan kaki." Rasulullah s.a.w berkata, "Sesungguhnya Allah s.w.t. tidak memerlukan orang yang menyiksakan dirinya." Ketika itu juga Rasulullah memerintahkan kepada orang itu agar naik kenderaan untuk menunaikan haji.

Dalam satu peristiwa lain, seseorang menziarahi tuan gurunya yang sudah lama berpisah, dia berjalan kaki beberapa batu ke rumah gurunya dengan maksud untuk mendapat pahala yang lebih. Setiba di rumah gurunya itu, tuan guru itu bertanya, "Kamu datang dengan apa?" Anak murid itu berkata, "Saya berjalan kaki." Apabila tuan guru itu mendengar jawapan anak muridnya itu dia berkata : "Dia telah menciptakan kuda, baghal dan keldai agar kamu mengenderainya.")


Sambung semula... idea dah lari dah niii..... Biasanya, aku akan bukak tiap folder n funtion dalam komputer, tu pun time roommate aku takde kat bilik n time dia tido la hehee... Satu ari time dia balik kampung ujung minggu, tinggal la aku dan komputer berduaan dalam bilik... Huh ini la masanya... aku godek habis2an. Lastly, komputer tu berproblem. Big problem. Tak bleh nak on... perghhh gabra giler.. Rasa nak berenti maktab je n lari balik kampung.... Bila roommate aku datang mktab, aku story la yang komputer dia bermasalah, tak bleh on, ntah kenapa kononnye, tetiba je nak on tak dapat time nak wat assigment semalam.. hahaa tu la aku rasa alasan yang paling lojik dan tak ketara supaya aku tak perlu berenti maktab.... Dia angguk2.... fuh lega... Parents dia datang ambik komputer tu wat pegi repair, seminggu gak aku tak jumpa komputer, rindunya....

Tak serik, dan jangan serik.... Bila komputer tu dah ok, aku godek lagi macam dulu, kali ni lebih hati2 n banyak bertanya kawan2 yang tau.... So, mula la meningkat...

Bila posting 2001, ngajar la kat pulau (nak tau lebih lajut hal skolah posting, sila klik kat panggilan pulau ruangan kategori tu), nasib la ada komputer gak.... So, lagi la best nak godek.... Pantang waktu free, gernti ngadap komputer. Time tu aku blum kenal internet...

2003, kawan2 PPSMI (yang ngajar math n sains guna laptop kerajaan tu la) pindah sekolah, aku dipertanggungjawabkan untuk pegang satu laptop walau tak ngajar math... wah, lagi la teruja, bleh wat balik rumah, siang malam la ngadap laptop. Mula dari sini la aku tingkatkan pengetahuan aku hal komputer..... Belajar sendiri n banyk tanye orang. Kalu nak tanye orang, jangan tanye kat satu orang je, nanti orang tu boring kat kite. So, aku tanye la ramai orang, kadang2 time lepak kedai mamak pun aku tanye macamana nak wat gitu gini, tapi takla sampai bawak laptop kat kedai mamak....

Tak silap aku, bulan 9 tahun 2004 kot, aku berjaya beli laptop sendiri... Best giler time tu... Komputer pertama yang mampu aku miliki... Bangganye lain macam. Budak sekarang, bapak2 beli sorang satu, heran tul aku. Yang lagi aku heran, tak gak pandai komputer, yang dorang tau, main games, tak pun berinternet je, tu pun hanye duk layan friendster, chatting n ntah ape2 lagi yang tak banyak faedahnye... aku tak kata tak berfaedah, tapi, tak banyk faedahnye...

Bila dah ada hak sendiri, makin la brani.... macam2 la aku buat, rajinnye lain macam. Sume nak aku taib. Semua nak aku save dalam laptop.....

Bulan 6 tahun 2005, sekolah aku mula dapat sambungan internet........ Err... aku tak ingat, sama ada aku beli laptop dulu baru ada internet atau ada internet dulu baru aku beli laptop.... Tapi pendapat yang paling kuat ialah, beli dulu baru ada internet... hehehee macam ceramah agama lak...

Masa tu la aku kenal internet... Sebelum ni, bukan tak pernah bukak internet, cuma yang aku tau, bukak Airasia sebab nak beli tiket. So, bila dapat internet kat sekolah, yang mula2 aku bukak, gerenti la web airasia, sebab tu je yang aku tau hahahaa....

Untuk cover malu dan cover tak tau, aku jeling2 la apa yang kawan aku buat time bukak internet... Jahilnye aku.. Ooooooo.... dorang bukak page yahoo dulu rupanya, pastu baru la dorang taib ape yang dorang nak cari.... Tau dah.. aku praktik la ilmu yang aku curik tuuu......

Hari2 ngadap internet lak keje aku... Macam2 aku cari... makin la bertambah ilmu aku... dari hari tu, aku banyak blaja dari internet, ape je ilmu yang aku nak tau, aku cari kat internet... Sebenarnya, wat blog ni, aku tak tanye kat sorang pun, sume aku cari n blaja dari internet..... Mudah kan?

Bila pindah kat bandar Sandakan, aku mula rasa tak puas dengan laptop aku... Tak power... Lastnye, kumpul duit, beli desktop,(yang aku duk pakai sekarang la). Baru puas ati. Mana bagus laptop ngan desktop? dua2 bagus. Tengok power dia la... Lain kali aku cerita.

Kat bandar, aku makin mudah nak dapat kaan yang mahir komputer. Apalagi, gunakan sebaik mungkin... Mula faham operasi komputer. Mula faham dan brani tengok hardware, baru kenal ape yang ada dalam cpu... kenal dah kompenen dalaman. Brani dah bukak n pasang sendiri. Kalu rosak sikit2, tak rasa ralat sangat. Tak lengkap blaja komputer kalu tak tau format. So, blaja la format, hehee bejaya jugak akhirnye...

untuk photoshop, orang selalu anggap aku mahir. Kadang2 tergelak sendiri. Sebenarnye, aku blaja photoshop time akhir tahun 2007. Blaja skit2 dari kawan. Blaja dua tiga langkah je. Selebihnye, aku blur n give up. Just wat bila boring2 je... Juz pas aku kawin petengahan 2008, kerana tak puas ati ngan gambar kawin aku, baru la aku bertungkus lumus blaja photoshop. Itu pun banyak blaja dari internet gak.. Pelik kan? Tak pernah ambik ape kursus pun..

Pendek cerita, dah panjang sangat dah cerita ni, semua ilmu IT ni bukan la satu hal yang pelik sangat. Belaja la walau kita dah berumur macamana pun. Jangan cakap, "saya ni dah tua, tak pandai bla bla bla....." Kalu nak, seribu daya, kalu tak nak, seribu dalih.....

Aku tak larat dah nak tulis, nak tido dah.. lain kali aku sambung... Kalu ada apa2 tajuk yang korang nak aku tulis, bleh kemukakan.... ngantuk ngantuk......... ZZzzzzzzz.......


No comments:

Post a Comment

Sesiapa yang nak ambik apa2 artikel dalam blog ini adalah di alu-alukan, tak perlu minta izin dari aku, sama2 la kongsi ilmu, manfaatkan apa yang ada, sebaik-baiknya, rekemenkan blog ini kepada rakan2, jiran2, adik beradik anda, dan kepada siapa sahaja yang anda kenal dan rasa sesuai termasuk ketua kampung dan jkk kawasan anda....tq