Followers

Thursday, May 28, 2009

Selamat Tinggal 'Ayah'.......


Bertuahnya kamu yang masih bergelar isteri……………..

Selalunya seawal jam 5 pagi ‘ayah’ yang mengejutkan umi untuk sembahyang subuh, sebab seawal 4 pagi ayah sudah bangun, mengaji dan beribadat. Kadang tu umi masih tarik selimut dan tarik muncung panjang.Kalau 5.30 umi belum bangun,ayah akan lap muka umi dengan tangan ayah yang basah selepas mencuci kain.Lalu kelam kabutlah umi bangun sebab belum lagi buat sarapan.Ayah sambung kembali mencuci kain, walaupun selalu umi melarang.Ye lah sudah ada pembantu rumah tetapi kenapa selalu ayah yang mencuci baju,mencuci piring dan mengemas rumah.Kata ayah pembantu hanya membantu bukan membuat kerja yang sepatutnya kita buat.Dan umi akan tarik muncung panjang. Dalam hati memberontak. Sebabnya umi akan buat semua kerja kerana tidak sampai hati ayah kepenatan bekerja masih lagi membuat kerja rumah. Hai bertuahnya pembantu rumahku…..

Kemudian ayah akan bising lagi jika si Ain lambat bersiap. Mandi pun sampai setengah jam. Kalau 6.20 belum lagi siap, ayah akan sibuk menyiapkan anak perawannya memakai baju sekolah sambil air mata Ain meleleh kerana kena leter. Umi terpaksa diam sebab kalau membela si Ain, umi pula akan kena marah. Jam 6.20 ayah sibuk menjemur pakaian dan akan pastikan kami bersarapan bersama. Dan umi akan mencium tangan ayah sebelum bergegas ke sekolah. Kadang tu sempat jugak ayah beri komen, “ bedak umi terlampau putih sangat (dan ayah akan ambil tisu ‘touch up’ pipi umi),dan selalunya akan gosok mata umi dengan komennya ‘macam budak budak tahi mata melekat”.Dan umi akan tarik hidung ayah dengan perkataan “penyebok”.

Selalunya sebaik umi menghidupkan enjin kereta, pesanan ayah”jangan lupa lock pintu, cermin jangan kasi rendah sangat nanti orang senang cekik awak” Tapi selalunya umi ketawa “Bofot tak ada orang jahat lah ayah” Bimbang ayah terlalu keterlaluan bagi umi. Dan ayah akan menunggu di pintu sehinggalah umi hilang dari penglihatannya.

Kerja ayah tak menentu, kadang kala seawal pukul tiga pagi ayah sudah keluar. Kalau umi bangun untuk menyiapkan kopi, kata ayah “Tidur la, nanti jam 5 umi kena bangun lagi.kesian awak” Dan ayah akan mencium kami anak beranak sebelum dia keluar. Jam 7 pagi ayah akan menelefon bertanya khabar. Begitulah rutin ayah.

Ayah pulang kerja pun tidak menentu, kadang tengah hari ,kadang petang dan kadang tengah malam tapi ayah akan berusaha untuk pulang. Kata ayah, biarlah dia kena marah dengan bos yang penting dia mesti pulang ke rumah berkumpul dengan anak isteri.

Kami akan tunggu ayah pulang. Bila pintu pagar dibuka orang dan terdengar derap kaki, kami sudah tahu ayahlah yang pulang.Tak pun bunyi suara kereta ayah didepan rumah yang sudah kami hafal. Pertama mesti Miro akan akan meluru dan cuba memeluk ayah. Tapi ayah akan menolak dengan baik dengan alasan badan ayah kotor penuh habuk dan debu. Kami faham kerja ayah memang begitu kerana ayah bukannya kerja di pejabat berhawa dingin tetapi di tengah panas dengan habuk dan debu. Miro akan bertanya, ayah jomlah kita main ultramen dengan raksasa. Ayah akan jawab ,nanti ye ayah mandi dulu nak. Soalan pertama umi pula “ayah sudah makan?” .”Selalunya ayah akan jawab, ayah mahu mandi dan sembahyang dan kemudian barulah makan. Di meja makan ayah akan bertanya,macam mana di sekolah ok ke? .Nah, panjang lebarlah umi bercerita tentang guru guru tentang keranah anak murid. Kadang tu ayah sudah selesai makan,cerita umi belum jugak habis. Nasihat yang selalu umi dengar, ayah akan cakap, “Tak payah lah sibuk sangat hal yang bukan urusan awak. Berzikirlah banyak-banyak”.Geram jugak .Tapi besoknya sama jugak cerita umi.

Selepas makan ayah akan penuhkan janji dengan Miro.Ayah akan jadi raksasa dan Miro pula ultramen. Sampai berpeluh peluh mereka berlawan. Selepas penat, ayah akan cakap umi tolong urutkan badan ayah.. Kadang tu ada pula pakej cabut rambut putih.Sampai tesenguk senguk umi dibuatnya.

Kalau cuti ayah akan mengambil kesempatan pergi ke Kota Kinabalu, membawa anak bersiar siar dan menemankan umi pergi shoping. Selalunya ayah bawa kami ke CP,anak anak akan sibuk beli token dan main segala permainan di sana. Kesempatan itu juga umi akan shoping puas puas tanpa gangguan.

Setiap kali Tahun Baru Cina ayah akan bawa kami makan angin dan destinasi pilihan ayah ialah Kundasang dan Ranau. Semacam jadi rutin, disanalah kami menghabis cuti dan juga menghabiskan duit.

Pernah umi sakit, seminggu terlantar di hospital Keningau, disanalah ayah menunggu. Tidur di kerusi berbantalkan lengan. Setiap pagi dan petang ayah lapkan umi dengan air suam, cucikan gigi umi, sikatkan rambut umi kerana umi tidak mampu bergerak. Suapkan bubur, sampai umi jadi malu pada jururawat.tapi sebenarnya sangat bahagia kerana mempunyai suami yang sangat penyayang.

Kalau hujung tahun umi menghabiskan cuti di kampong, sedangkan ayah di Beoufort , hampir tiga kali sehari ayah bertelefon sampai mak menyindir macamlah barulah bercinta. Tapi itulah ayah yang umi kenal.. Dan kalau menjemput di airport, ayahlah orang paling depan dimuka pintu balai ketibaan.

Ayah,
Rindunya kami pada ayah. Tidak mungkin lagi umi akan ulang segala rutin tersebut. Siapakah lagi yang akan kami tunggu. Siapakah lagi yang akan makan masakan umi. Siapakah lagi yang akan miro ajak bermain ultramen. Siapakah lagi yang akan menbawa kami bercuti.

Ayah,
Betapa sukarnya umi menerima hakikat bahawa ayah sudah tiada lagi. Sampainya hati ayah meninggalkan kami. Mampukah kami hidup tanpa.ayah. Ingin umi menjadi isteri ayah dunia dan akhirat.T api sudikah ayah memilih umi berbanding bidadari syurga.Ya Allah kuatkan hati kami dirempuh badai kerinduaan ini.Tempatkan dia dalam kalangan hamba-Mu yang beriman. Al-fatihah untuk suami ku yang tercinta yang pergi selamanya pada 28 April 2009. Selamat tinggal ayah, bersemadilah dengan aman di bumi Beaufort kerana kami akan pulang ke Terengganu, entah bila lagi menziarahi ayah. Dari jauh kami mengirim doa agar ayah kehidupan ayah di sana aman dan berbahagia.


2 comments:

  1. sdih btulla,,,
    bruntung yer kt nie yg msih pnyer ayh...
    hargailah ape yg anda miliki,,,

    ReplyDelete
  2. kita sama nasib..
    ayah aku pergi last year...dalam umur yg muda..
    aku faham..

    ReplyDelete

Sesiapa yang nak ambik apa2 artikel dalam blog ini adalah di alu-alukan, tak perlu minta izin dari aku, sama2 la kongsi ilmu, manfaatkan apa yang ada, sebaik-baiknya, rekemenkan blog ini kepada rakan2, jiran2, adik beradik anda, dan kepada siapa sahaja yang anda kenal dan rasa sesuai termasuk ketua kampung dan jkk kawasan anda....tq