Followers

Sunday, May 31, 2009

Rumput terbaik dalam hidupmu


Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh. Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

Maka, bersyukurlah dengan kasih-sayang yang kau terima pada hari ini, kerana jika kau meninggalkannya, mungkin kasih sayang itu tidak akan kembali seperti sediakala. sedarlah wahai insan, kasih sayang ALLAH itulah yang paling hakiki, jika kau memalingkan dirimu dari kasihnya, maka kamulah serugi-rugi manusia.

Saturday, May 30, 2009

Pengarah syarikat Mirza didakwa jalankan perniagaan tanpa lesen

Aku pernah dengar cerita pasal MIRZA ni tahun lepas. Bukan main berkobarnya satu kawan aku ajak join skim ni... Siap beli kereta baru... Dan aku penah kata, cuba tengok dalam masa stahun lagi, kalau syarikat ni boleh kekal, maka kuatlah syarikat ni, klu tak, gigit jari la semua...



Cuba fikir, mana ada kerja yang kita boleh beri kita untung begitu lumayan tanpa buat apa2. Dari skim pak man telo, skim2 macam ni terus bercambah tanpa henti. Hanya tukar nama. Masih jugak orang kita tak nak faham2....

Beri modal, lepas tu, tunggu keuntungan tiap bulan.. Kat mana duit kita tu di laburkan? Halal ke haram? Lu pikir la sendiri......


28th May, 2009

KOTA KINABALU: Dua pengarah sebuah syarikat perniagaan jualan langsung dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini kelmarin terhadap pertuduhan menjalankan perniagaan tanpa lesen yang sah.

Dua pengarah Syarikat Gemilang Mirza Sdn Bhd itu, Ag Ajis Pg Mat Salleh, 30, dan Ag Binting Pg Mat Salleh @ Pg Jual, 46, yang diwakili peguam Ram Singh mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan itu.

Syarikat itu didakwa menerima deposit daripada orang awam antara 15 April tahun lepas dan 13 Jan tahun ini di Lot 14, Blok C, Papar Century Plaza, Papar, kira-kira 50km dari sini, tanpa lesen yang sah.

Pertuduhan itu dibuat mengikut Seksyen 6 (4) Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (Akta 372) yang memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM10 juta atau 10 tahun penjara atau kedua-duanya.

Hakim Ummu Kalthom Abdul Samad menetapkan 19 hingga 21 Jan tahun depan untuk perbicaraan kes itu.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Hazri Haris berkata pihak pendakwaan akan memanggil 25 saksi dalam kes itu.

Sementara itu, dua pengarah syarikat itu turut dihadapkan ke satu lagi Mahkamah Sesyen di sini bagi pertuduhan menerima deposit daripada orang awam tanpa lesen yang sah di tempat dan pada masa yang sama.

Kedua-dua mereka mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan itu.

Hakim Ismail Brahim membenarkan kedua-dua kes itu dibicarakan bersama.

Beliau juga membenarkan kedua-dua tertuduh masing-masing diikat jamin RM100, 000 dengan dua penjamin dan mengarahkan pasport antarabangsa masing-masing diserahkan kepada mahkamah.

Thursday, May 28, 2009

BEBOLA HITAM DAN BEBOLA PUTIH....


Bermula ceritanya ada seorang anak lelaki tunggal yang kematian ibu selepas Dia dilahirkan. Selepas itu bapanya menjadi terlalu workaholic dan tak Kahwin2 lagi. Tapi si anak baik hati dan lemah lembut walaupun cuma tinggal bersama pengasuh je.

Lepas Tadika, sementara member2 lain dah ada basikal, dia masih berjalan kaki.

Pengasuhnya mengadu kepada bapanya. "Tuan, tak kesian ke dgn anak tuan? Dia tak ada basikal...apa tuan tak segan?"

Lantas...... si bapa memanggil si anak, ditawarkan beskal yang macam mana dan si anak cuma bagitau,

"Tak payah susah2 la papa, belikan je saya bola itam dan bola putih ..."

Hek eleh takkan macam tu kot? Bingung si bapa. "Kenapa bola itam dan putih?"

"Tak perlulah saya terangkan kenapa. Kalau papa ada duit, belikan itu je."

Bila ingatkan si anak tak pernah meminta2, so bapanya terima je. maka dibelikanlah anaknya itu basikal model terbaru dan terkini masa tu, yang paling canggih, ditambah dgn bola hitam dan bola putih.

Masa berlalu…

Kemudian si anak masuk Sek.Rendah. Lepas itu musim kasut roda. Sekian lama si pengasuh perhatikan, budak tu tak pernah minta bapanya membelikan kasut roda untuknya. Tiap2 petang dia cuma duduk2 je. Basikalnya disimpan di dlm stor.

Maka Si Pengasuhnya menyatakan pendapatnya lagi kepada si bapa.

Kemudian si bapa memanggil anaknya lagi. "anakku, kamu tak nak dibelikan kasut roda
macam kawan2 kamu? Apsal tak bagitau kat Papa?. No problem setakat beli kasut roda je...".

Si anak menjawab,"Tak perlulah papa, bola hitam dan bola putih saya dah rosak..
Kalau boleh papa beli lagi k..tak payah lah beli kasut roda.

Lagipun ianya jauh lebih murah berbanding kasut roda, kan papa?"

Si bapa geram . walaubagaimanapun, si bapa tetap belikan anaknya kasut roda, ditambah bola hitam dan bola putih.

Selang beberapa tahun, si anak masuk Sek.Men. Cerita sama berulang.

Sekarang kawan2nya main permainan lain- main roller blade. musim rollerblade melanda kwasan tempat tinggal nya. Trend baru....

Sementara tu, budak lelaki tersebut masih setia dengan kasut rodanya. Lepas bapanya pulang dari luar negeri dan terlihat anaknya yang masih pakai kasut roda, si bapa jadi malu sangat2. Teruk betul, rumah macam pusat beli belah, syarikat banyak, keluar negeri lagi tu......Tapi anak lelakinya ketinggalan zaman. Keesokkan harinya, dalam bilik anaknya sudah ada sepasang roller blade baru bersama secebis nota: "Biar kamu tak malu".

Pada malamnya, terdapat secebis nota balasan di ruang kerja si bapa. Nota tersebut berbunyi: "Papa, Kenapa tak belikan bola hitam dan bola putih? Saya lebih sukakan nya."

"Haaah,, si bapa mengeluh serta bingung selepas membaca nota itu. Apalah istimewanya bola itam dan bola putih!!?

Keesokkan hari dan seterusnya lagi si bapa berkali2 ditinggalkan nota sebegitu...hingga dia tak tahan dan terus membelikan anak lelaki nya bola hitam dan bola putih untuk kesekian kalinya.

Benar, setelah mendapat bola hitam & bola putih tu, si anak tidak lagi mendesak bapanya. Secebis nota juga ditinggalkan di ruang kerja si bapa.. "trima kasih byk2 papa kerana belikan saya bola hitam dan bola putih"

Masa berlalu...

Ketika di Sek Men, yang jaraknya agak jauh, si anak masih berulang-alik dengan bas, member2nya sudah ada yang membawa motor dan kereta ke sekolah. Suatu hari, ketika bapanya ada di rumah, si anak dihantar pulang oleh membernya dengan motor Harley Davidson color biru laut. Si bapa menjadi sangat malu. Anaknya bukan 4, bukan 3,...2 pun tidak.

Itulah satu-satunya anaknya. Itupun tidak dibelikan motor untuk kesenangan anaknya! Maka ditawarkan Anaknya untuk dia membeli sebuah motorsikal. Si anak menolak tawaran ayahnya dengan alasan motor kurang praktis, lagipun si anak cuma inginkan bola hitam & bola putih sahaja! Si bapa tidak dapat menerima penolakan itu. Kerana anaknya dah beso panjang, boleh berbincang. Akhirnya tercetus keputusan dimana si anak dibelikan motorsikal, ditambah pula dgn bola hitam dan bola putih semestinya!!.

Tetapi si bapa masih kesal... Kesal kerana sudah beberapa tahun dia belikan anak lelakinya bola hitam & bola putih tetapi tidak tahu kenapa anaknya begitu memerlukan sebiji bola hitam & sebiji bola putih! Dan Si anak pula tak pernah bagitahu kenapa dan mengapa dia amat memerlukan bola hitam & bola putih..

Sehingga tibalah masa untuk anaknya melanjutkan pelajaran ke Universiti. Kerana gembira dan bangga anaknya dapat masuk Universiti, si anak dihadiahkan oleh si bapa sebuah kereta Ferrari keluaran terbaru.

Akan tetapi, sehingga beberapa bulan si anak masih lagi menaiki motoooor je.

Sehingga aweknya juga turut bingung- kan ke dia ada ferrari? kenapa naik motoooooor jeeeee.
Bila ditanya, maka dijawab budak lelaki tersebut: abis bapanya tak belikan bola hitam bola putih. Tak faham perasaan anak sendiri!

Suatu hari si anak mengajak aweknya makan malam bersama dgn bapanya. So, selepas makan malam tersebut si awek mengambil kesempatan untuk bertanya kpd si bapa, kenapa pak cik
tak belikan bola hitam bola putih?

Si bapa terkedu kerana dia sebenarnya sensitif dengan bola2 tu..huh..sampai awek anak aku pun
tanya..bila si bapa menanyakan si awek semula kenapa soalan tu yang di tanya?. Si awek pun bagitau, anak lelakinya tidak akan sekali kali menyentuh Ferrarinya selagi tidak diberi bola hitam & bola putih!!


Si bapa bingung, di ruang bilik anaknya sudah begitu banyak bola hitam & bola putih.
Nak buat apa lagii..., fikir si Papa. Tapi demi memelihara imejnya di hadapan awek anakmya itu, maka esoknya sudah ada bola hitam & bola putih buat anaknya.

Suatu hari si anak membawa aweknya ke tempat peranginan yang berbukit bukau menaiki Ferrari untuk brsiar2. Yelah, anak muda kan , ketika tenang memandu si anak dicium aweknya dan dia jadi gelabah dan terus accident!!! Mereka segera dikejarkan ke hospital dan si bapa juga
dimaklum oleh pihak polis tentang perkara tersebut. Keduanya cedera parah kerana mereka tidak memakai seatbelt, si awek mati dalam perjalanan ke hospital dan si anak tenat.

Si bapa tiba di Hospital.."macammana doktor, anak saya?"

Doktor (dengan simpati dan penuh duka cita) :"Maaf Encik, kami telah berusaha sedaya upaya.. tetapi terserah kepada Nya... sebaiknya Encik manfaatkanlah waktu2 terakhir bersama anak encik.."

Perlahan si bapa masuk, mendekati anaknya.

"Papa, maafkan saya..tidak berhati hati semasa memandu.." si anak juga menangis kerana aweknya tak dapat diselamatkan. Si bapa cuba menenangkan dia...akrablah dua manusia itu beberapa saat. sehingga si bapa beranggapan ini adalah saat pertemuan terakhir antara dia dan anak lelakinya...

Dia teringat kembali persoalan yang selama ini sering bermain di benaknya dan keinginannya untuk mengetahui tentang "mengapa anaknya selama ini selalu minta bola hitam bola putih"


"Nak, maafkan papamu kerana selama ini papa selalu sibuk.. sehingga kamu sering kesepian..maafkan papa, nak. Papa tak berkesempatan untuk menjadi ayah yang baik."

Anaknya menjawab dalam keadaan lemah,"tak mengapa papa, saya faham.. Cuma saya kecewa disebabkan papa ada kemewahan, papa belikan saya macam2.... saya cuma minta bola hitam dan
bola putih je kan ?"

Si bapa rasa timing jawapan untuk persoalannya sudah tepat.., "KENAPA KAMU
SELALU MINTA BOLA HITAM & BOLA
PUTIH ANAKKU... ADA APA DENGAN BOLA2 ITU SEHINGGA IANYA BEGITU BERERTI
BUATMU?"

Si anak menjawab dengan nada terputus putus kerana sudah tidak dapat bertahan dan masanya sudah hampir tiba...

"sebabnya ....saya.. saya... saya...."

*hep* Kepalanya perlahan lahan rebah dan hembusan nafasnya hilang. Si anak sudah meninggal sebelum sempat memberitau bapanya tentang bola hitam & bola putih.

Tengok, si bapa yang selalu hidup bersama anaknya pun tak tau...apalagi aku
yang cuma bercerita, lagi la tak tau ape ape. MACAMMANA NI? Kecewa jugak
nih.
Isk!Isk! Isk!.......... Dah dah... pi buat kerja......

Tali Gantung


Tali gantung yang diimport ini diperbuat dari jenis jut yang paling bagus dan dibalut dengan kulit lembut supaya tidak mencederakan kulit banduan yang akan digantung.

Setiap satu berharga di antara RM4,000 satu hingga RM5,000.
.
Tali gantung ini semasa diterima daripada ejen pembekalnya akan diuji ketahanannya dengan menggantungkan patung seberat lebih 90 kilo selama 72 jam.

Setiap tali gantung ini mempunyai nombor siri dan ia diklasifikasikan sebagai senjata dan disimpan di dalam peti besi.

"Setiap tali gantung kita terima ada perkiraannya. Kita tak boleh pergi terus dan pasang, ada cara-cara yang kita kena ikut. Kita ada empat jenis tali dan kita pilih mengikut berat banduan," jelas Samuel.

Di antara ciri utama tali gantung ialah tembaga pembunuh yang berfungsi untuk mematahkan tengkok banduan

APABILA RAYUAN DITOLAK

Di Penjara Kajang umpamanya banduan yang dijatuhi hukuman gantung dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi sehingga hukuman dilaksanakan.

Mereka ini menghabiskan hampir 23 jam sehari sendirian di sel mereka dan hanya boleh meninggalkan sel atas kelulusan pegawai yang bertugas.

Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan, Mahkamah Persekutuan dan Jemaah Pengampunan Negeri.

Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman di mana di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu di antara 5.30 pagi hingga 6.30 pagi.

"Kita diberi satu jam untuk laksanakan hukuman. Untuk banduan beragama Islam biasanya kita akan jalankan hukuman gantung ini pada hari Jumaat, selepas solat subuh. Bagi yang bukan Islam, waktunya lebih kurang sama, cuma harinya boleh berbeza," kata Samuel.

Selepas waran dikeluarkan, banduan akhir akan dibawa berjumpa dengan pengarah penjara yang akan memaklumkan tentang pelaksanaan hukuman gantung selepas segala proses rayuan terakhir ditolak.

"Biasanya banduan akhir ini akan tahu apabila dia dibawa keluar dengan tangan bergari dan ada kawalan ketat, dia tahu keesokan harinya sesuatu yang buruk akan berlaku (dia akan digantung)," kata Samuel.

Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu di luar penjara untuk "perjumpaan terakhir."

Lazimnya suasana sedih dan pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan terakhir ini.

Banduan juga diberi pilihan untuk "hidangan terakhir" bernilai RM7.50.

HARI PENGGANTUNGAN

Menurut Samuel, kebanyakan banduan akhir yang menjalani hukuman gantung "pergi dengan rela" setelah menunggu begitu lama untuk hukuman dilaksanakan.

"Mereka yang rajin sembahyang, tak kira agama, menunggu dengan tenang dan sudah bersedia. Ada beberapa orang sahaja yang menjadi agresif sehingga ke saat-saat terakhir.

"Ada sesetengah banduan puas hati dan beritahu saya nasib mereka lebih baik dari saya kerana mereka tahu bila mereka akan mati. Bila kita buka pintu untuk bawa mereka keluar ke bilik gantung, ada yang salam dengan kita dan ucap terima kasih. Mereka kata mereka dah tak tahan lagi menunggu," katanya.

Di hari mereka diberitahu hukuman gantung akan dijalankan, mereka akan meminta pena dan kertas untuk nota terakhir.

"Jangan ikut tabiat buruk ayah" antara kata-kata terakhir seorang banduan untuk anak-anaknya, yang masih Samuel ingat.

Banduan juga boleh memilih pakaian apa yang hendak dipakainya pada hari hukuman.

"Ada banduan beragama Islam hanya mahu pakai kemeja T dan seluar sembahyangnya. Ada yang memilih kot dan tali leher. Ada yang pakai kasut berharga RM300. Mati penuh gaya. Banduan itu kata dengan jenaka," cerita Samuel.

Hukuman gantung pula hanya dijalankan selepas semua pihak termasuk pengarah dan doktor berpuas hati dengan keadaan banduan pada hari hukuman akan dilaksanakan.

BILA PINTU PERANGKAP RENGGANG

Pintu perangkap di bilik gantung di mana banduan akhir berdiri akan secara automatik renggang sepenuhnya bila "gear" ditarik.

Di bawah lantai pintu perangkap ada ruang kosong dengan ketinggian 5.18 meter.

Bunyi pintu perangkap yang terbuka dengan kuatnya memecah kesunyian suasana penjara.

Menurut Samuel, proses menggantung dari masa banduan dibawa keluar dari bilik menanti ke bilik gantung dan pengarah memberi isyarat kepada tukang gantung untuk menarik "gear" yang akan antaranya membuka pintu perangkap hanya mengambil masa kira-kira 15 saat.

Semuanya perlu dibuat dengan lancar dan menurut Samuel, kematian berlaku dalam masa di antara 30 saat hingga satu minit dan banduan akan diturunkan dan diletak di atas troli selepas setengah jam dibiar tergantung.

"Saya sering mengingatkan pembantu-pembantu saya supaya menghormati jenazah kerana dia sudah menjalani hukuman. Kalau kita hormat pada dia, semuanya tak ada masalah.

"Bagi saya pula, kebiasaannya saya akan pandang muka jenazah ini dan letakkan tangan saya di atas dadanya. Ini petua yang diberi oleh bos- bos saya dulu," kata Samuel.

Menjalankan tugas khas ini memberikan banyak keinsafan kepada Samuel.

Beliau menasihatkan ibu bapa supaya memupuk nilai-nilai murni kepada anak-anak mereka untuk mengelak mereka terjerumus melakukan jenayah.

"Segala-galanya bermula dari keluarga. Kalau keluarga tak kawal, lingkup. Dadah, umpamanya, kalau seorang dalam keluarga jadi penagih, satu keluarga akan terjejas," katanya sambil menjelaskan bahawa kebanyakan kes hukuman gantung adalah berkaitan dengan dadah.

Selamat Tinggal 'Ayah'.......


Bertuahnya kamu yang masih bergelar isteri……………..

Selalunya seawal jam 5 pagi ‘ayah’ yang mengejutkan umi untuk sembahyang subuh, sebab seawal 4 pagi ayah sudah bangun, mengaji dan beribadat. Kadang tu umi masih tarik selimut dan tarik muncung panjang.Kalau 5.30 umi belum bangun,ayah akan lap muka umi dengan tangan ayah yang basah selepas mencuci kain.Lalu kelam kabutlah umi bangun sebab belum lagi buat sarapan.Ayah sambung kembali mencuci kain, walaupun selalu umi melarang.Ye lah sudah ada pembantu rumah tetapi kenapa selalu ayah yang mencuci baju,mencuci piring dan mengemas rumah.Kata ayah pembantu hanya membantu bukan membuat kerja yang sepatutnya kita buat.Dan umi akan tarik muncung panjang. Dalam hati memberontak. Sebabnya umi akan buat semua kerja kerana tidak sampai hati ayah kepenatan bekerja masih lagi membuat kerja rumah. Hai bertuahnya pembantu rumahku…..

Kemudian ayah akan bising lagi jika si Ain lambat bersiap. Mandi pun sampai setengah jam. Kalau 6.20 belum lagi siap, ayah akan sibuk menyiapkan anak perawannya memakai baju sekolah sambil air mata Ain meleleh kerana kena leter. Umi terpaksa diam sebab kalau membela si Ain, umi pula akan kena marah. Jam 6.20 ayah sibuk menjemur pakaian dan akan pastikan kami bersarapan bersama. Dan umi akan mencium tangan ayah sebelum bergegas ke sekolah. Kadang tu sempat jugak ayah beri komen, “ bedak umi terlampau putih sangat (dan ayah akan ambil tisu ‘touch up’ pipi umi),dan selalunya akan gosok mata umi dengan komennya ‘macam budak budak tahi mata melekat”.Dan umi akan tarik hidung ayah dengan perkataan “penyebok”.

Selalunya sebaik umi menghidupkan enjin kereta, pesanan ayah”jangan lupa lock pintu, cermin jangan kasi rendah sangat nanti orang senang cekik awak” Tapi selalunya umi ketawa “Bofot tak ada orang jahat lah ayah” Bimbang ayah terlalu keterlaluan bagi umi. Dan ayah akan menunggu di pintu sehinggalah umi hilang dari penglihatannya.

Kerja ayah tak menentu, kadang kala seawal pukul tiga pagi ayah sudah keluar. Kalau umi bangun untuk menyiapkan kopi, kata ayah “Tidur la, nanti jam 5 umi kena bangun lagi.kesian awak” Dan ayah akan mencium kami anak beranak sebelum dia keluar. Jam 7 pagi ayah akan menelefon bertanya khabar. Begitulah rutin ayah.

Ayah pulang kerja pun tidak menentu, kadang tengah hari ,kadang petang dan kadang tengah malam tapi ayah akan berusaha untuk pulang. Kata ayah, biarlah dia kena marah dengan bos yang penting dia mesti pulang ke rumah berkumpul dengan anak isteri.

Kami akan tunggu ayah pulang. Bila pintu pagar dibuka orang dan terdengar derap kaki, kami sudah tahu ayahlah yang pulang.Tak pun bunyi suara kereta ayah didepan rumah yang sudah kami hafal. Pertama mesti Miro akan akan meluru dan cuba memeluk ayah. Tapi ayah akan menolak dengan baik dengan alasan badan ayah kotor penuh habuk dan debu. Kami faham kerja ayah memang begitu kerana ayah bukannya kerja di pejabat berhawa dingin tetapi di tengah panas dengan habuk dan debu. Miro akan bertanya, ayah jomlah kita main ultramen dengan raksasa. Ayah akan jawab ,nanti ye ayah mandi dulu nak. Soalan pertama umi pula “ayah sudah makan?” .”Selalunya ayah akan jawab, ayah mahu mandi dan sembahyang dan kemudian barulah makan. Di meja makan ayah akan bertanya,macam mana di sekolah ok ke? .Nah, panjang lebarlah umi bercerita tentang guru guru tentang keranah anak murid. Kadang tu ayah sudah selesai makan,cerita umi belum jugak habis. Nasihat yang selalu umi dengar, ayah akan cakap, “Tak payah lah sibuk sangat hal yang bukan urusan awak. Berzikirlah banyak-banyak”.Geram jugak .Tapi besoknya sama jugak cerita umi.

Selepas makan ayah akan penuhkan janji dengan Miro.Ayah akan jadi raksasa dan Miro pula ultramen. Sampai berpeluh peluh mereka berlawan. Selepas penat, ayah akan cakap umi tolong urutkan badan ayah.. Kadang tu ada pula pakej cabut rambut putih.Sampai tesenguk senguk umi dibuatnya.

Kalau cuti ayah akan mengambil kesempatan pergi ke Kota Kinabalu, membawa anak bersiar siar dan menemankan umi pergi shoping. Selalunya ayah bawa kami ke CP,anak anak akan sibuk beli token dan main segala permainan di sana. Kesempatan itu juga umi akan shoping puas puas tanpa gangguan.

Setiap kali Tahun Baru Cina ayah akan bawa kami makan angin dan destinasi pilihan ayah ialah Kundasang dan Ranau. Semacam jadi rutin, disanalah kami menghabis cuti dan juga menghabiskan duit.

Pernah umi sakit, seminggu terlantar di hospital Keningau, disanalah ayah menunggu. Tidur di kerusi berbantalkan lengan. Setiap pagi dan petang ayah lapkan umi dengan air suam, cucikan gigi umi, sikatkan rambut umi kerana umi tidak mampu bergerak. Suapkan bubur, sampai umi jadi malu pada jururawat.tapi sebenarnya sangat bahagia kerana mempunyai suami yang sangat penyayang.

Kalau hujung tahun umi menghabiskan cuti di kampong, sedangkan ayah di Beoufort , hampir tiga kali sehari ayah bertelefon sampai mak menyindir macamlah barulah bercinta. Tapi itulah ayah yang umi kenal.. Dan kalau menjemput di airport, ayahlah orang paling depan dimuka pintu balai ketibaan.

Ayah,
Rindunya kami pada ayah. Tidak mungkin lagi umi akan ulang segala rutin tersebut. Siapakah lagi yang akan kami tunggu. Siapakah lagi yang akan makan masakan umi. Siapakah lagi yang akan miro ajak bermain ultramen. Siapakah lagi yang akan menbawa kami bercuti.

Ayah,
Betapa sukarnya umi menerima hakikat bahawa ayah sudah tiada lagi. Sampainya hati ayah meninggalkan kami. Mampukah kami hidup tanpa.ayah. Ingin umi menjadi isteri ayah dunia dan akhirat.T api sudikah ayah memilih umi berbanding bidadari syurga.Ya Allah kuatkan hati kami dirempuh badai kerinduaan ini.Tempatkan dia dalam kalangan hamba-Mu yang beriman. Al-fatihah untuk suami ku yang tercinta yang pergi selamanya pada 28 April 2009. Selamat tinggal ayah, bersemadilah dengan aman di bumi Beaufort kerana kami akan pulang ke Terengganu, entah bila lagi menziarahi ayah. Dari jauh kami mengirim doa agar ayah kehidupan ayah di sana aman dan berbahagia.


Wednesday, May 27, 2009

Lelaki hensem vs lelaki tak hensem


Kalau lelaki handsome pendiam
Perempuan akan cakap:: woow,cool giler...

kalau lelaki tak handsome pendiam
Perempuan akan cakap: eh perasan bagus...

kalau lelaki handsome berbuat jahat
Perempuan akan kata: nobody's perfect

kalau lelaki tak handsome berbuat jahat
Perempuan akan cakap: memang....muka pun macam pecah rumah!

kalau lelaki handsome menolong
Perempuan yg diganggu perempuan akancakap: wah..machonya..macam hero filem!

kalau lelaki tak handsome menolong perempuan yang diganggu
Perempuan akan kata: entah2 kawan dia...

kalau lelaki handsome dapat perempuan cantik
Perempuan akan kata: sepadan sangat...

kalau lelaki tak handsome dapat perempuan cantik
Perempuan akan kata:mesti kena bomoh perempuan tuh!

kalau lelaki handsome ditinggal kekasih
Perempuan akan kata: jangan sedih, kan saya ada..

kalau lelaki tak handsome ditinggal kekasih
perempuan akankata:...(terdiam, tapi telunjuknya meliuk-liuk dari atas ke bawah,patutlah, tengok saja luarannya).

kalau lelaki handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap:perasaannya halus...penuh kasih sayang

kalau lelaki tak handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap: sesama keluarga memang harus menyayangi...

kalau lelaki handsome bawa BMW
perempuan akan cakap: matching...hebat luar dalam

kalau lelaki tak handsome bawa BMW
perempuan akan cakap: bang, bosnya mana?...

kalau lelaki handsome tak mau bergambar
perempuan akan cakap: pasti takut kalau2 gambarnya tersebar

kalau lelaki tak handsome tak mau bergambar
perempuan akan kata: tak sanggup melihat hasilnya ya?...

kalau lelaki handsome menuang air ke gelas perempuan
perempuan akan cakap:ini barulah lelaki gentlemen

kalau lelaki tak handsome menuang air ke gelas perempuan
perempuan akan cakap: naluri pembantu, memang begitu....

kalau lelaki handsome bersedih hati
perempuan akan cakap: let me be your shoulder to cry on

kalau lelaki takhandsome bersedih hati
perempuan akan kata: kuat nangis!! lelaki ke bukan ni?

Ada Specialnya Bau Ketiak Lelaki.

Benarkah bau ketiak lelaki mampu menjadi penawar kepada gejala tekanan yang dialami oleh wanita?Kenyataan ini dikeluarkan oleh Bahagian Biologi Manusia di University Pensyvania beberapa tahun lalu. Kajian dilakukan di sana membuktikan bahawa peluh lelaki membantu kaum wanita menurunkan tekanan melancarkan perjalanan haid. Menurut laporan Jurnal Biology of Reproduction America, sebelum ini, bau ketiak lelaki yang sengaja " diproses" daripada lelaki yang tidak memakai deodoran digunakan sebagai bahan ujikaji bagi mencari bukti bahawa hidung wanita boleh "digoda" dengan bau lawan sejenisnya.

Dalam uji kaji yang dilakukan, wangian semulajadi itu kemudian di sapukan ke atas bibir puluhan wanita berumur 25 dan 45 tahun tanpa memberitahu ia adalah bau peluh lelaki dan hanya diberitahu bahawa mereka sedang menguji satu aroma wangian tersebut. Enam jam pertama selepas itu, skala mood wanita yang di sapu wangian yang diperbuat daripada peluh ketiak lelaki tersebut diukur. Hasilnya sungguh unik. Selain boleh mencerahkan mood, wangian ketiak lelaki ternyata dapat membuatkan wanita menjadi kurang tegang.... di petik dari majalah PA&MA...Feb 2004...kalau tak caya...

So kengkawan kalau tengah strees tu ....bolehlah cium ketiak suami atau bapak. Bagi kaum adam pulak ,simpan bau ketiak tu utk orang tersayang.

Moral of the Story....
So kalau isteri dok tension tu... lepas balik riadah..calit sikit bau ketiak anda.. insyaallah mood dia ok....... ha..ha...ha....

selamat mencuba...& Kepada para isteri jangan dok tension sangat...nanti kena cium bau ketiak
suami........


Sebutir Kurma

Selesai menunaikan ibadah haji, Ibrahim bin Adham berniat ziarah ke mesjidil Aqsa. Untuk bekal di perjalanan, ia membeli 1 kg kurma dari pedagang tua di dekat mesjidil Haram.

Setelah kurma ditimbang dan dibungkus, Ibrahim melihat sebutir kurma tergeletak didekat timbangan. Menyangka kurma itu bagian dari yang ia beli, Ibrahim memungut dan memakannya.

Setelah itu ia langsung berangkat menuju Al Aqsa. 4 Bulan kemudian, Ibrahim tiba di Al Aqsa. Seperti biasa, ia suka memilih sebuah tempat beribadah pada sebuah ruangan dibawah kubah Sakhra. Ia shalat dan berdoa khusuk sekali. Tiba tiba ia mendengar percakapan dua Malaikat tentang dirinya.

"Itu, Ibrahim bin Adham, ahli ibadah yang zuhud dan wara yang doanya selalu dikabulkan ALLAH SWT," kata malaikat yang satu.

"Tetapi sekarang tidak lagi. doanya ditolak karena 4 bulan yg lalu ia memakan sebutir kurma yang jatuh dari meja seorang pedagang tua di dekat mesjidil haram," jawab malaikat yang satu lagi.

Ibrahim bin adham terkejut sekali, ia terhenyak, jadi selama 4 bulan ini ibadahnya, shalatnya, doanya dan mungkin amalan-amalan lainnya tidak diterima oleh ALLAH SWT gara-gara memakan sebutir kurma yang bukan haknya. "Astaghfirullahal adzhim" Ibrahim beristighfar.

Ia langsung berkemas untuk berangkat lagi ke Mekkah menemui pedagang tua penjual kurma. Untuk meminta dihalalkan sebutir kurma yang telah ditelannya. Begitu sampai di Mekkah ia langsung menuju tempat penjual kurma itu, tetapi ia tidak menemukan pedagang tua itu melainkan seorang anak muda. "4 bulan yang lalu saya membeli kurma disini dari seorang pedagang tua. kemana ia sekarang ?" tanya Ibrahim.

"Sudah meninggal sebulan yang lalu, saya sekarang meneruskan pekerjaannya berdagang kurma" jawab anak muda itu.

"Innalillahi wa innailaihi roji'un, kalau begitu kepada siapa saya meminta penghalalan ?".

Lantas ibrahim menceritakan peristiwa yg dialaminya, anak muda itu mendengarkan penuh minat.

"Nah, begitulah" kata ibrahim setelah bercerita, "Engkau sebagai ahli waris orangtua itu, maukah engkau menghalalkan sebutir kurma milik ayahmu yang terlanjur ku makan tanpa izinnya?".

"Bagi saya tidak masalah. Insya ALLAH saya halalkan. Tapi entah dengan saudara-saudara saya yang jumlahnya 11 orang. Saya tidak berani mengatas nama kan mereka karena mereka mempunyai hak

waris sama dengan saya."

"Dimana alamat saudara-saudaramu ? biar saya temui mereka satu persatu."

Setelah menerima alamat, ibrahim bin adham pergi menemui. Biar berjauhan, akhirnya selesai juga. Semua setuju menghalakan sebutir kurma milik ayah mereka yang termakan oleh ibrahim.

4 bulan kemudian, Ibrahim bin adham sudah berada dibawah kubah Sakhra. Tiba tiba ia mendengar dua malaikat yang dulu terdengar lagi bercakap cakap.

"Itulah ibrahim bin adham yang doanya tertolak gara gara makan sebutir kurma milik orang lain."

"O, tidak.., sekarang doanya sudah makbul lagi, ia telah mendapat penghalalan dari ahli waris pemilik kurma itu. Diri dan jiwa Ibrahim kini telah bersih kembali dari kotoran sebutir kurma yang haram karena masih milik orang lain. Sekarang ia sudah bebas."

Tuesday, May 26, 2009

Kuasa Mutlak SUAMI dan IBU

Hanya ada dua orang yang mempunyai kuasa ini. SUAMI dan IBU. Kuasa suami keatas isteri dan kuasa ibu keatas anak2. Kuasa Mutlak ini sungguh besar ertinya disisi agama Islam sehingga seseorang itu akan dimurkai Allah sekiranya dia menyakiti hati dua golongan tadi. Sebagai contoh; seorang isteri yang melukai hati suaminya walau sedikit akan berdosa besar (bukan dalam kes terkecuali) begitu juga anak2 terhadap ibunya.

Kalau isteri - bayangkan seorang isteri yang secara tidak sedar menyakiti hati suaminya dan tidak meminta maaf. Isteri tersebut akan terus berdosa dan sekiranya dia hamil, anak tersebut akan dikandung didalam badan yang berdosa. Besar kemungkinan anak tersebut akan mendapat banyak sifat2 yang tidak baik dan seterusnya anak itu lahir dan membesar dan menjadi dewasa dan membawa sifat2 yang tidak elok itu kedalam zuriatnya. Tambahan pula dalam keadaan berdosa bagaimana doa2nya akan diterima Allah? Tanpa doa yang diterima, apalagi daya kita untuk mendapat kebahagiaan?

Kalau anak-anak cukup senang untuk mendapat dosa. Terguris sahaja hati ibunya oleh kata2 atau perbuatan maka anak tersebut akan berdosa. Yang paling ditakuti dosa tersebut tidak disedarinya. Sekiranya anak tidak meminta ampun maka dosa tersebut akan terus dipikul. Kesanya, doa2 anak tersebut tidak diterima Allah, ibadatnya tidak mendapat pahala, hidupnya akan tidak mendapat berkat dll. Akhirnya anak akan mendapat berbagai balasan dari Allah dibumi lagi.

Cerita - Kita sering ditakutkan oleh para ustaz tentang cerita bagaimana dua orang pemuda yang solleh mendapat seksaan Allah dizaman Nabi saw. Yang seorang sebab dia TAK SEDAR menyakiti ibunya apabila habuk yang disapu terkena ibunya TANPA DISEDARI. Dan yang seorang lagi kerana TANPA DISEDARI dia menyakiti hati ibunya kerana mengutamakan isterinya. Ke dua2 diseksa oleh Allah sehingga nabi memerintahkan kedua ibu tadi mengampunkan anak2nya.

Ustaz kata cerita tersebut menyuruh kita sentiasa taat kepada ibu. Sebenarnya itu hanyalah setengah dari pengajaranya. Ada lagi setengah - IBU mesti tahu kuasa yang diberi kepada mereka. Oleh itu IBU MESTI MENGAMPUNKAN ANAKNYA SETIAP MALAM samada anaknya meminta atau tidak dan begitu juga dengan SUAMI MESTI MENGAMPUNKAN ISTERINYA SETIAP MALAM samada isteri meminta atau tidak. Cerita tersebut mengajar kita bahawa sebagai IBU kita mempunyai satu kelebihan yang besar keatas anak2 kerana berdasarkan cerita itu tidak mungkin pemuda2 tersebut sedar akan kesalahan mereka. Kalau dah tak sedar, bagaimana pula ingin meminta ampun.

Seorang suami dan ibu MESTI tahu akan KUASA MUTLAK ini dan kuasa ini hendaklah dijaga dengan baik. InsyAllah bermula dari satu keluarga yang mana suami memaafkan isteri dan ibu memaafkan anak, maka lahirlah satu masyarakat yang mendapat berkat dari Allah, sentiasa dibawah lindunganNya dan menjadi umat Islam yang menghayati Islam.

Ingatlah seorang ISTERI (wanita) mesti taat kepada SUAMInya (lelaki). Si SUAMI (lelaki) mesti taat kepada IBUnya (wanita). Isteri akan menjadi ibu yang akan melahirkan anak yang akan menjadi suami (anak lelaki) dan juga isteri (anak perempuan) dan seterusnya mereka akan melahirkan pula bakal2 suami dan isteri. Jadi tidak ada yang ketinggalan. Semuanya akan merasa mempunyai KUASA MUTLAK. Tetapi yang penting bukanlah 'mempunyai' tetapi MESTIi menggunakan dengan bijak.

Hikmat Berdiam Diri




DIAM adalah benteng bagi lidah manusia drp mengucapkan perkataan yang sia-sia.

HIKMAH DIAM
1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.
2. Perhiasan tanpa berhias.
3. Kehebatan tanpa kerajaan.
4. Benteng tanpa pagar.
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kpd orang.
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal.
7. Menutupi segala aib.

Hadis2 Rasullulah mengenai kelebihan diam yg bermaksud:
* "Barangsiapa yg banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yg banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yg banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". ( RW ABU NAIM )
* "Barangsiapa yg beriman kpd Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yg baik atau diam". ( RW BUKHARI & MUSLIM )
* "Barangsiapa diam maka ia terlepas dr bahaya".( RW AT-TARMIZI )

Madah Dari Hukama:
* BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH, BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK, KRN KECERDIKAN ITU BUAH FIKIRAN, ORG CERDIK YG PENDIAM LEBIH BAIK DR ORG BODOH YG BANYAK CAKAP.
* MENASIHATI ORANG YG BERSALAH , TIDAK SALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN ORANG..
* KALAU ORG MENGHINA KITA, BUKAN KITA TERHINA, YG SEBENARNYA ORG ITU MENGHINA DIRINYA SENDIRI.

Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dgn diam. Jalan yg terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat bercakap kearah perkara2 yg baik. Bicara yg baik adalah lambang hati yang baik dan bersih yang bergantung kpd kekuatan iman pada diri manusia.

10 sikap buruk manusia yang dicela Allah

SYEIKH Abdul Kadir Abdul Mutalib dalam buku tasauf Penawar Bagi Hati menjelaskan mengenai sepuluh celaan Allah kepada manusia akibat dari kelakuan dan tabiat manusia sendiri ketika menempuh kehidupan seharian.

Sepuluh celaan itu berdasarkan sepuluh sikap yang lazim dilakukan manusia iaitu:

1. Gelojoh ketika makan

Dalam erti kata lain, seseorang yang kuat dan tidak bersopan ketika makan. Sikap ini juga meliputi maksud makan terlalu kenyang, menyediakan makanan dalam jumlah yang berlebihan, yang akhirnya membawa kepada pembaziran.

2. Banyak bercakap

Allah mencela manusia yang suka bercakap perkara yang sia-sia, fitnah memfitnah, umpat keji dan kata mengata kerana semua jenis percakapan itu menjurus kepada permusuhan dan perbalahan sesama manusia.

3. Suka marah-marah

Kemarahan boleh membuat seseorang itu bertindak di luar batas kemanusiaan. Perbuatan marah akan diikuti dengan maki hamun, mengherdik dan perkelahian yang boleh mengakibatkan kecederaan atau pembunuhan.

4. Hasad dengki

Seseorang yang bersifat dengki sanggup melakukan apa saja dalam bentuk kejahatan atau jenayah. Perbuatan menipu dan sanggup memusnah hidup orang lain adalah antara sifat keji yang lahir dari perasaan hasad dengki. Rasulullah bersabda: 'Dengki itu memakan segala kebaikan' (riwayat Muslim).

5. Kedekut

Rezeki yang Allah kurniakan lebih suka disimpan hingga bertimbun banyaknya. Sifat kedekut menghijab (menutup) seseorang dari membelanjakan sebahagian dari hartanya ke jalan kebaikan termasuk menderma, membuat kebajikan ke jalan Allah dan membantu orang yang memerlukan.

6. Bermegah-megah

Ia termasuk sikap suka status atau jawatan, gelaran dan menerima sanjungan.

7. Cintakan dunia

Terlalu menghambakan diri kepada perkara duniawi hingga melupakan tuntutan ukhrawi. Rasulullah bersabda: "Bekerjalah kamu di dunia seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun, dan beramallah kamu untuk akhirat seolah-olah kamu akan mati esok hari."
(riwayat Bukhari dan Muslim).

8. Ego atau sombong

Sifat membuat seseorang merasakan dirinya mempunyai kelebihan dalam banyak perkara dari orang lain hingga mereka lupa bahawa hanya Allah saja yang bersifat maha besar.

9. Ujub dan suka bangga diri

Perbuatan ini ada unsur megah dan sombong dengan kelebihan dan kepandaian yang dikurniakan Allah. Rasa bersyukur tidak ada lagi dalam diri kerana telah diselaputi perasaan ego.

10. Gemarkan pujian atau riak

Manusia jenis ini suka meminta dipuji dalam setiap perkara yang dilakukan. Sikap baiknya, jasa dan baktinya mahu dikenang sampai bila-bila. Ini jelas membayangkan bahawa sikap baiknya selama ini, tidak diiringi dengan kejujuran dan keikhlasan.

Sepuluh sikap yang dicela Allah ini, jika diamalkan, akan termasuk dalam kategori melakukan dosa besar.

Monday, May 25, 2009

Tahukah Anda ??

1. Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan
api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.


2. Tahukah anda yang air oren merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air oren mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

3. Tahukah anda sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong
kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem
La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

Kalau rasa terkena, belanja la aku nasi ayam yeee....

Aku masih kat sini......


Hari ni keputusan pertukaran guru antara negeri keluar. Seawal subuh aku chek keputusan tu. Huh... Dukacita lagi. Bermakna aku gagal kali kedua untuk permohonan balik semenanjung. Hati siapa tak sedih. Tapi tak la sampai nak meratap. Ini dah ketentuan Allah. Rezeki masih di sini.
" ..... Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. "

Itu sahaja yang boleh aku pujuk hati. Aku mula terkenang kembali janji2 pegawai ketika mula2 aku posting dulu. "Jangan risau, kepada yang dipostingkan ke pedalaman, anda boleh memohon tukar balik ke semenanjung awal, 4-5 tahun dah boleh dipertimbangkan..." Sekarang macamana? Dah 8 tahun. Itu janji dari pegawai agama, aku cukup pegang kata2 tu sebab aku percaya dengan kata2 pegawai agama. Aku percaya nasib guru2 yang dipostingkan ke pedalaman akan diberi perhatian dan dibela... Rupanya, hanya gula2 sahaja......

Semasa memohon maktab dulu, terkial2 gak nak pilih bidang yang patut aku ambil. Subjek utama yang aku pilih, tentulah matematik. Minat aku cukup tinggi dalam bidang ni. Walau hanya math moden, bukannya math tambahan macam orang lain, tapi inilah minatku. Lalu math menjadi major dalam pilihanku, masalahnya waktu tu, pengisian subjek minor. Mula2 nak pilih subjek B.Melayu, tapi bile fikir balik, betapa penatnya nak tanda karangan, awal2 aku batalkan niat. Terfikir pula nak ambil sains, tapi risau result aku tercorot masa SPM dulu walau akhirnya sains aku boleh dikatakan cemerlang, tapi permohonan maktab masa tu sebelum result SPM keluar. Risau untuk ambik subjek sains, takut tak layak untuk dipilih jadi guru, aku terpaksa cari satu subjek yang aku rasa konfiden lulus jika spm keluar. Fikir punya fikir, aku putuskan Pendidikan Islam untuk menjadi subjek minor aku di maktab. Fikiran aku masa tu, aku nak jadi guru matematik yang islamik. Itu saje dalam fikiran mentah aku waktu tu.

Rupanya aku telah memilih satu jalan yang amat sukar dan berat bebanannya untuk masa depanku. Dimaktab, aku mendapat title "Ustaz". Panik. Kenapa aku dipanggil ustaz? Rupanya aku ambil subjek agama, walau hanya sebagai minor, tiada exam untuk subjek ini kat maktab. Belajar agama sekadar belajar untuk siapkan assigment (tu pun banyak copy asigment member), itulah bekal aku untuk begelar ustaz. Maka dimaktab, terpikul aku dengan gelaran yang amat menakutkan aku. Aku rasa tak mampu untuk pikul gelaran ni. Ilmu hanya setitik. Berat betul untuk bersahsiah sebagai ustaz. Tapi langkah memang dah tak boleh di undur. Mungkin hanya di maktab, aku digelar begini.

Aku fikir, aku akan jadi guru math bila posting kat sekolah nanti.. Result posting keluar, aku ditempatkan ke Sabah, dibawah koata guru agama, dibawah kuasa Sektor Pengurusan Pendidikan Islam dan Moral (SPPIM) . Aku jadi pelik. Sepatutnya, aku dipostingkan sebagai guru matematik dibawah koata guru akademik. Di sini lah timbul masalah yang aku risaukan sekarang. Oleh kerana dibawah koata guru agama, begitu sukar untuk balik negeri asal aku, Terengganu. Alasannya, koata guru agama berlebihan di Terengganu. Tak dapat masuk. Mulanya aku percaya juga pada kata2 pegawai2 ni. Tapi bila diperhatikan, tiap tahun, gerenti ada posting baru yang ditempatkan di Terengganu... Jadi? Kenapa cakap dah melebihi koata , dalam masa yang sama, masih lagi yang dipostingkan di Terengganu sebagai guru agama? Kenapa guru seperti aku ni, dah berkhidmat lama di Sabah, tak diberi peluang untuk balik ke negeri sendiri? Mana jujur dan amanahnya pegawai ini dalam memberi pernyataan?

Waktu mula2 posting dulu (tahun 2001), aku ajar subjek math dan agama serentak kat sekolah. Tapi bila mula PPSMI, aku tarik diri dari mengajar math. Aku tahu tahap keupanyaan aku dalam penguasaan bahasa Inggeris. Lagipun aku betul2 tak berminat dalam BI ni. So, keputusan selamat yang aku pilih untuk tidak menghancurkan masa depan budak2 yang belajar math, baiklah aku tak ajar math... Walau ada elaun utuk guru yang mengajar math dalam BI, aku tak tamak pada imbuhan tu. Aku takut, kalu dibayar untuk mengajar math dalamBI, tapi kalu aku ajar dalam BM macam kebanyakkan yang dibuat sekarang, tidakkah itu telah menyalahi amanah? Takkah itu dikatakan duit haram? Menipu?

6 tahun aku dipedalaman, akhirnya dapat gak pindah kat bandar Sandakan, itupun bukan pilihan aku. Aku mintak tukar ke bofot, dekat ngan k.ani, tapi sana jugak takde kosong. Mula2 aku tolak tawaran ni, tapi, tak lama kemudian surat arahan pertukaran penempatan dikeluarkan oleh Jabatan Pelajaran Sabah, so, aku akur. Lapor diri di SK Muhibbah kerana arahan, bukan kehendak aku. Hai sahabat2 Muhibbah sekalian, bukan niat aku datang ke sini utk menyusahkan kalian semua. Atas arahan, barulah aku ke sini.

Memang orang tertanya2 kat aku, kenapa dah tahu Terengganu tu xde kosong, masih lagi mintak kat sana? Jawapannya mudah, kemana lagi tempat yang nak aku tuju jika bukan balik berdekatan dengan ibuku yang tercinta. dah la ibu tunggal, umur dah semakin lanjut. Sebab tu lah aku nak sangat berdekatan dengan beliau. Lalu orang tanya lagi, kenapa tak pilih negeri lain? Masih boleh dikira dekat dan senang balik? Jawapannya, takkah korang terfikir, tugas guru sekarang dah jadi seperti pejabat pos? Tau? Cuba tengok, pejabat pos pada dasarnya hanya berkaitan dengan kiriman surat. Apa dah jadi sekaang, segala bil, pembayaran, perbankan, insuran dan alain2 dah dibebankan kat pejabat pos sehingga tenggelam tugas asalnya. Macam tu jgak nasib guru2. Azalnya adalah mengajar dan mendidik, tapi sekarang? pelbagai tugas dibebankan ke atas guru. Macam2 projek dan tugas terpaksa dipikul oleh guru. Kaitannya, jika aku pindah ke negeri lain, dan tugas itu membuatkan aku sibuk dengan kerja hingga tak sempat nak balik kampung. Takkah itu lebih membuatkan hati ibuku terasa? Duduk dekat tapi tak dapat balik kampung. Kalau duk Sabah, tak la dia terasa macam tu... Cuba tanya diri masing2, berapa kali korang balik kampung tahun ni jengok mak korang? Jarang kan? Sebab tak dapat cuti kan? So, jangan tunding jari kat aku, tapi hisab2 lah diri dahulu sebelum menuduh dan berkata yang bukan2.

Untuk waktu sekarang, aku tunggu PPSMI tu dimansuhkan supaya kembali di ajar dalam BM, time tu, aku akan mohon untuk mengajar math semula walau aku rasa math aku dah mula berkarat. Tapi, aku memang nak tukar dari guru agama menjadi guru akademik. lalu korang pun cakap, kenapa nak tinggalkan guru agama? Tak baik lah macam tu.. Tak bersyukur.... Hebatnya korang berkata. Tapi bagi aku, apa salahnya aku jadi guru math yang islamik, bleh serapkan kesedaran beragama pada pelajar2ku walau subjek bukan agama. Kenapa kita tak Islamikkan semua subjek? Kenapa guru math, sains, dan lain2 masih tak bertudung? Bukankah mereka pun Islam jugak? Bukankah itu menjadi contoh kepada pelajar2? Kenapa nak meng'inggeriskan' sahaja sains math tapi takut nak mengislamikkan subjek ni dan subjek lain2? Sedangkan majoritinya adalah guru2 Islam? So, aku nak tukar bidang. Jadilah aku guru akademik, salah satu sebabnya, supaya koata itu tak dijadikan alasan.

Kasihan isteriku, sarat mengandung tapi aku tak disisinya. Tak apalah, aku harap ini menjadikan dia sebagai seorang wanita yang tabah dan kuat. Aku tak mahu dia jadi wanita lembik dan mengada2 macam yang aku lihat pada perempuan2 yang dekat dengan suami.... Biarlah dia tabah dan belajar terima takdir Allah.... Aku cuma tak dapat piindah, satu dugaan yang amat kecil diuji oleh Allah... Andai kita bersyukur, nikmat Allah tu amat luas, andai kufu, azabNya amat pedih, mungkin lagi teruk yang kita akan hadapi.. Untuk isteriku.... Tabahlah.... Mungkin ada hikmah yang tersembunyi... Selamat ulangtahun perkahwinan kita yang pertama 23hb mei...




Sunday, May 24, 2009

Cuba fikir semula


1. Seseorang yang masuk kerja pukul 8:35 am sedangkan waktu mula kerja adalah 8:30 am sudah dikira lewat datang kerja TETAPI jika seseorang itu sembahyang Zohor pukul 2:00 pm atau 2:30 pm masih dikira awal waktu mengikut tafsiran umum sedangkan masuknya waktu Zohor di Semenanjung Malaysia adalah sekitar pukul 1 - 1:30 pm. Bukankah ini salah faham namanya?

2. Kita mengeji dan mengutuk Amerika terutamanya di saat perang ini TETAPI ramai daripada kita tak boleh tinggal rokok yang dibuat oleh orang Amerika di negara kita ini dan tidak kurang juga di kalangan kita yang menjadi peminat dan pembeli setia filem-filem Amerika yang kaya dengan propaganda itu terutamanya filem-filem aksi dan perang. Di satu sudut kita penentang dan di satu sudut yang lain kita penyokong dan pendokong mereka. Adakah ini maknanya benci tapi sayang ?

3. Kalau ada pelancaran skim-skim amanah saham maka berduyun-duyunlah orang pergi melabur untuk masa depan katanya TETAPI bila ada pelancaran Tabung Derma (saham Akhiratlah tu) untuk bantu siapa-siapa yang memerlukan nak mengumpul satu juta RM pun cukup payah dari rakyat Malaysia yang lebih 22 juta ini malah ada yang ambil masa berbulan-bulan walaupun mendapat publisiti meluas melalui media massa. Mana yang lebih kita cinta?

4. Kita sangat sensitif dan terharu bila mendengar atau melihat ada ibubapa yang mendera fizikal anak-anak kecil dan membuang bayi merata-rata seperti sampah TETAPI kita jarang rasa sedih dan terharu bila ramai ibubapa yang mendera anak-anak secara maknawinya dengan tidak mendidik menjadi anak-anak yang soleh seperti mengenalkannya Allah, sembahyang, hormat orang tua, tutup aurat dan sebagainya agar tidak didera oleh malaikat di dalam kubur dan Neraka. Bukankah penderaan bentuk ini lebih meluas di serata dunia ? Bukankah ini satu perbuatan buang anak juga iaitu buang anak dalam api neraka? Mana lebih hina buang anak dalam tong sampah atau buang anak dalam api Neraka? Anak yang di buang dalam tong sampah belum tentu masuk Neraka kalau dia hidup tapi anak yang tidak dididik dengan sempurna akan rosak hidupnya yang kesudahannya akan ke Neraka juga.

5. Kita selalunya akan cepat-cepat ucapkan terima kasih pada sesiapa yang membantu kita dan akan kenangkan budinya sampai bila-bila TETAPI dengan Tuhan yang memberikan kita segala nikmat yang tak terhitung banyaknya, setiap detik dan setiap masa, kita jarang rasa terhutang budi dan berterima kasih setiap masa dengan cara yang dituntut-Nya.

6. Kita pasti berasa malu dan terhina bila ada orang yang mendedahkan keaiban kita TETAPI tidak pun rasa malu dengan Tuhan yang sudah sedia tahu kesalahan kita lahir dan batin, kecil dan besar.

7. Ramai lelaki memberikan alasan nak ikut sunnah Nabi SAW bila nak berpoligami TETAPI cara kehidupan dan amalannya sangat jauh dari sunnah. Ini pergunakan agama untuk kepentingan diri namanya. (Kalau perangai macam tu macam mana isteri nak bagi kahwin lain. )

8. Ramai perempuan tidak rela dimadukan oleh sang suami TETAPI ramai juga yang merelakan suaminya main perempuan di luar rumah asalkan sang suami tak kahwin lain. Alangkah buruknya sikap sebegini membiarkan sang suami bergelumang dengan dosa asalkan diri tidak berkongsi suami.

9. Kahwin 4 lebih baik dari kahwin 3, kahwin 3 lebih baik dari kahwin 2, kahwin 2 lebih baik dari kahwin
1 sekiranya mampu berlaku adil dalam semua segi TETAPI kahwin 1 lebih baik 2, kahwin 2 lebih baik dari 3, kahwin 3 lebih baik dari 4 jika tak mampu untuk berlaku adil pada kedua-duanya atau ketiga-tiganya atau keempat-empatnya. Hisab dan nilai diri dahulu sebelum pilih yang mana satu.

10. Pemimpin-pemimpin selalunya meniup seruling kedamaian, bersatu dan berkasih sayang sesama manusia TETAPI pemimpin yang sama juga di pentas yang lain memalu gendang permusuhan, menyalakan obor peperangan memotong tali persaudaraan.

11. Kita selalu rasa dia salah, dia jahat, dia tak betul, dia menyeleweng dan sebagainya TETAPI kita jarang sekali rasa aku jahat, aku berdosa, aku tidak betul, aku bersalah, kerana aku dia jadi begitu sedangkan sikap-sikap ini sangat dianjurkan.

**Mati Hanya Sekali, Jadikannya Di Jalan Allah**

10 Laluan Yang Bakal Dilalui Oleh Manusia Dari Dunia Sampai Akhirat


LALUAN MENUJU KE KUBUR
a. Jauhkan dari perbuatan mengumpat & mengeji
b. Hindarkan perasaan irihati (benci)
c. Jangan terpengaruh dengan harta dunia
d. Sucikan kadha' hajat dgn istibra (berdehem selepas buang air kecil!)

LALUAN UNTUK BERJUMPA IZRAIL
a. Bersihkan diri dengan bertaubat
b. Gembirakan hati orang Mu'min
c. Bayar semula kadha' (solat & puasa) yang tertinggal
d. Kasih sepenuh hati kepada ALLAH Taala
LALUAN UNTUK BERTEMU MUNGKAR NANGKIR
a. Mengucap dua kalimah syahadat
b. Suka memberi sedekah
c. Berkata benar
d. Bersihkan dan perbaiki hati

LALUAN UNTUK MEMBERATKAN TIMBANGAN
a. Belajar atau mengajar ilmu yang bermanafaat
b. Sucikan perkataan dan pakaian
c. Bersyukur dengan yang sedikit
d. Suka dan redha dengan yang didatangkan oleh ALLAH

LALUAN MEMANTAPKAN AMALAN
a. Jauhkan perkataan yang sia-sia
b. Pendekkan cita-cita dunia
c. Banyakkan puji-pujian kepada ALLAH
d. Banyakkan sedekah dan khairat
LALUAN MELALUI TITIAN SIRAT AL-MUSTAKIM
a. Kasihilah aulia ALLAH Ta'ala
b. Berbaktilah kepada kedua ibubapa
c. Berpegang teguh dengan hukum syara'
d. Bercakap perkataan yang baik sesama makhluk
LALUAN MENJAUHKAN DIRI DARI NERAKA
a. Banyakkan membaca al-Quran
b. Banyakkan menangis kerana dosa-dosa yang lalu
c. Tinggalkan perkara yang maksiat
d. Jauhkan segala yang haram

LALUAN UNTUK MEMASUKI SYURGA
a. Membuat kebajikan seberapa banyak yang boleh
b. Kasihi orang yang soleh
c. Kerjakan segala suruh-suruhan ALLAH
d. Merendahkan diri di antara semua makhluk ALLAH

LALUAN BERJUMPA DENGAN NABI MUHAMMAD
a. Kasihilah Nabi ALLAH
b. Kasihilah Rasulluah
c. Tuntutilah yang difardhukan oleh ALLAH
d. Banyakkan selawat Nabi S. a. w.
LALUAN UNTUK BERTEMU ALLAH
a. Serahkan seluruh jiwa raga kepada ALLAH
b. Hindarkan diri dari menderhaka kepada ALLAH
c. Betulkan dan baikkan i'tiqad kepada ALLAH
d. Bencikan segala yang diharamkan-Nya

Rasulullah SAW Dan Pengemis Buta


Di sudut pasar Madinah Al- Munawarah ada seorang pengemis Yahudi buta, hari demi hari apabila ada orang yang mendekatinya ia selalu berkata "wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya".

Tetapi tanpa disedari pengemis Yahudi buta, setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Begitulah yang dilakukan oleh baginda pada setiap hari sehinggalah ke saat kewafatannya.

Setelah kewafatan Rasulullah tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu.

Suatu hari Abu Bakar r. a berkunjung ke rumah anaknya Aisyah r. ha. Beliau bertanya kepada anaknya, "anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan", Aisyah r. ha menjawab pertayaan ayahnya,

"wahai ayahanda engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayahanda lakukan kecuali satu sunnah saja".

"Apakah itu?", tanya Abu Bakar r. a.. Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana", kata Aisyah r. ha.

Ke esokan harinya Abu Bakar r. a pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Abu Bakar r. a mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepada nya.

Ketika Abu Bakar r. a mulai menyuapinya, si pengemis itu marah sambil berteriak, "siapakah kamu?". Abu Bakar r. a menjawab, "aku orang yang biasa".

"Bukan !, engkau bukan orang yang biasa mendatangiku", jawab si pengemis buta itu. Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tetapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut dengan mulutnya setelah itu ia berikan kepada pada aku dengan mulutnya sendiri", pengemis itu melanjutkan perkataannya. Abu Bakar r. a tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, aku memang bukan orang yang biasa datang pada mu, aku adalah salah seorang daripada sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada lagi. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW.

Setelah pengemis itu mendengar cerita Abu Bakar r. a ia pun menangis dan kemudian berkata, benarkah demikian?, selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, malah ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia....

Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat dihadapan Abu Bakar r. a..

Friday, May 22, 2009

Sudahkah kita bersedia?


28 april lalu, waktu aku dirumah k. ani, hadapi musibah kematian, mula aku berfikir kenapa nabi begitu titikberatkan hadiri majlis kematian. Walau dah banyak kali hadiri kematian, tapi kali ni cukup berbeza. Cukup memberi keinsafan dan kesedaran. Tapi, kenapa ramai yang masih boleh ketawa terbahak2 waktu majlis sebegini?

Jadilah kita seumpama ayam2 yang dalam bakul2 di pasar. Seekor demi seekor disembelih, yang lainnya? Tetap makan dan bercakaran dalam bakul tersebut tanpa mempeduli yang dia pun akan terima nasib yang serupa seperti kawan2nya.

Bukankah kita serupa sahaja seperti ayam2 tersebut? Kita lihat kematian, kita sedih, terharu, tapi, tak terfikirkah yang kita juga akan terbaring kaku sebegitu tak lama lagi? Pernah tak terfikir , andai jasad kita terbujur dingin nanti, apakah ketika itu, kita senyum? apakah jenazah kita begitu ringan dipikul orang? Atau tak terangkat walau begitu ramai yang gagah perkasa untuk mengangkat jenazah kita? Harumkah yang tercium nanti? Atau begitu meloyakan sesiapa yang tercium? Bagaimanakah kita nanti?

Andai tetiba kita dipanggil, yang tertinggal, bagaimanakah hutang2 kita yang belum jelas? Hutang tu akan dituntut di akhirat, dengan apakah kita mau membayar? Dengan pahala? Berapa banyak sahaja bekal pahala yang kita bawa? Belum lagi kita hitung pahala kita yang mengalir pada manusia2 yang kita umpat.. Jadi, berapa sahaja baki pahala kita?

Anda tiba masa kita, setiap barang yang kita tinggal, tiada kuasa untuk kita tangani lagi. Perhatikan mesej2 dalam handfon kita... Andai mati mengejut, mesej2 yang tertinggal yang tak sempat kita padam itu, ke arah apakah mesej2 kita itu? Terbukalah rahsia kita waktu itu, tak aib kah?

Kekasih2 yang kita tinggal.... Anak isteri, saudara mara... Sudahkah kita tunaikan hak2 mereka? Apakah isteri kita tunaikan tanggungjawabnya kepada Tuhan? Sudah arifkah isteri kita menjaga auratnya? Tak pelikkah kita jika masih ada isteri2 kita tak bertudung ketika hadiri kematian? Belum insafkah? Andai anda lelaki bergelar suami, sediakah untuk direntap oleh malaikat azab kerana kesalahan isteri kita yang sebenarnya berpunca dari diri kita yang gagal mendidik mereka?

Anak2.. apakah dia mampu sedekahkan bacaan yasin untuk kita? Atau kata mereka " Kami tak pandai baca Quran..." Siapa lagi yang kita harapkan untuk mengaji di kubur kita? Isteri kita? Sedangkan tudung pun tak sempurna, apatah lagi yang lain... Kita lah yang mendidiknya...

Ibubapa kita... redhakah mereka pada kita? Sempatkah kita mohon kemaafan dari mereka? Sudah puaskah hati mereka dengan layanan kita?

Kawan2 kita... Apakah mereka maafkan segala kelakuan kita? Kekasaran kita? Kesombongan kita?

Sudah sedia ke belum? Malaikat maut tngah menunggu arahan bila-bila masa saja... Setiap yang bernyawa, pasti akan merasai mati....



PERINGATAN UNTUK WANITA


(Diambil dari sabda2 Rasulullah s. a. w.)

1. Wanita solehah adalah lebih baik dari seribu lelaki yang tidak soleh.

2. Wanita apabila melaksanakan solat lima waktu, puasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatan diri serta taatkan suaminya, berpeluanglah ia memasuki mana-mana pintu syurga yang dikehendakinya.

3. Saidatina Aisyah r. a. berkata : "Saya pernah bertanyakan Rasulullah s. a. w. tentang siapakah manusia yang terlebih berhak terhadap wanita?" Jawab Rasulullah s. a. w. : "Suaminya". Bertanya pula Aisyah : "Siapa pula terlebih berhak terhadap lelaki?". Jawab Rasulullah s. a. w. : "Ibunya".

4. Apabila kamu dipanggil oleh kedua ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.

5. Sesiapa yang dikurniakan Allah wanita yang solehah, sesungguhnya ia telah dikurniakan separuh dari agamanya, maka yang separuh lagi hendaklah ia berbakti (bertakwa) kepada Allah.

6. Sebaik-baik wanita ialah yang tinggal di rumah, tidak keluar kecuali atas urusan mustahak. Wanita apabila keluar akan dipersonakan (digoda) oleh iblis.

7. Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanita (bukan muhrim) kecuali dalam menuntut ilmu dan berjual beli. Suatu hari ketika Rasulullah s. a. w. bersama isteri-isteri baginda
(Ummu Salamah dan Maimunah), datang seorang sahabat yang buta (Ibnu Maktum). Rasulullah menyuruh kedua-dua isterinya masuk ke dalam rumah. Bertanya Ummu Salamah: "Bukankah orang itu tidak dapat melihat kami ya Rasulullah?". Rasulullah s. a. w. menjawab: "Bukankah kamu dapat melihatnya?."

8. Wanita yang keluar rumah dengan memakai bau-bauan berjalan di hadapan orang sehingga terhidu baunya, ia adalah berzina yakni seperti perempuan zina.

9. Tidak memuliakan wanita melainkan orang yang mulia dan tidak menghina mereka melainkan yang hina.

10. Dunia adalah perhiasan, sebaik-baik perhiasan ialah wanita solehah.

11. Wanita itu boleh dikahwini dengan sebab hartanya, kecantikannya, keturunannya dan agamanya. Hendaklah kamu mendapatkan yang kuat agamanya, tentu ia akan memberi ketenangan kepada kamu.

12. Salah satu tanda keberkatan wanita ialah cepat perkahwinannya dan cepat pula kehamilannya dan ringan maharnya (mas kahwin).

13. Wanita yang taatkan suaminya, semua burung-burung di udara, ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan semuanya beristighfar baginya selama mana ia masih taatkan suaminya dan diredhai (serta dipelihara akan sembahyang dan puasanya).

14. Wanita yang taat berkhidmat pada suaminya akan tertutup 7 pintu neraka dan akan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang disukainya dengan tidak dihisab.

15. Mana-mana wanita yang bermasam muka menyebabkan rasa tersinggung hati suaminya, maka ia dimurkai Allah sehingga ia kembali bermanis muka dan tersenyum mesra terhadap suaminya.

16. Ibnu Umar berkata : Telah datang seorang kepada Rasulullah S. A. W. lalu bertanya : "Apakah hak suami atas isteri?" Jawab baginda : "Tunaikan hajatnya sekalipun engkau di belakang unta, jangan berpuasa sunat melainkan dengan izin suami, jika engkau berpuasa juga maka pahalanya untuk suami dan dosa untuk isteri, jangan keluar malainkan dengan izinnya: jika keluar juga akan dilaknat oleh Malaikat Rahmat dan Malaikat Azab sehingga kembali kembali engkau ke rumah."

Dengan siapa kau duduk?


Barang siapa yang duduk dengan lapan macam manusia, akan ditambah Allah baginya lapan corak hidup:
1. Barang siapa yang suka duduk beserta orang kaya, akan ditambah Allah kecintaan dan keinginannya kepada dunia.

2. Barang siapa yang suka duduk bersama orang miskin, akan dijadikan Allah baginya kesukaan bersyukur dan redha menerima pembahagian yang ditentukan Allah.

3. Barang siapa yang suka duduk dengan sultan (pemerintah negara), akan ditambah Allah kasarnya dan sombongnya.

4. Barang siapa yang suka duduk dengan perempuan, akan ditambah Allah bodoh dan shahwatnya.

5. Barang siapa yang suka duduk bersama kanak-kanak, akan ditambah kesukaannya bermain-main dan bersenda gurau.

6. Barang siapa yang suka duduk dengan orang-orang fasiq, akan bertambah beraninya berbuat dosa dan menunda-nunda taubat.

7.Barang siapa yang suka dengan orang-orang soleh, akan bertambahlah keinginannya untuk taat.

8. Barang siapa yang suka duduk dengan para Ulama', maka bertambah ilmu dan wara'nya.


Thursday, May 21, 2009

selamatlah hari-hari, ibu.....


Setahun sekali, maka ramai la antara kita yang ghairah sambut hari ibu. Sebenarnya, aku lupa bila tarikh hari ibu setiap tahun. Yang aku ingat, 1 mei tu hari pekerja, 16 mei lak hari guru sebab aku ni pun cikgu. Hari ibu? Ntah la brape haribulan yek? Kerana hari ibu, bagi yang jauh, sibuk la menelefon ucap "Selamat Hari Ibu", yang cangggih skit, kirim msg (mak aku x pakai handfon), yang klasik skit, kirim kad,yang duk dekat, singgah rumah rumah mak sekejab, ucap hari ibu. Yang x berperasaan
lak, wat tak tau je....

Syukur la masih ada ibu, bleh la kita ucapkan selamat. Kalu dah takde? Hari ibu baru kita teringat kat ibu? Ada orang, ada ibu, buat2 macam xde ibu. Masa ibu masih sihat, xnak tanye kabo. Eh... pelik tul aku ngan manusia macam ni. Takkan la nak tunggu
panggilan kecemasan dari kampung yang mak tenat, baru nak terlompat balik kampung kot....

Ade lak yang jenis kecik ati kat mak, terus merajuk tak tunjuk batang idung. Amboiii... Keras betul ati korang. Jangan lupa diri...

Tak ingat ke, masih kita baby dulu (memang la x ingat, kan), mak kita la yang susah payah jaga kita, malas la aku nak story ape yang mak kita buat kat kita. Korang masing2 tau. Klu korang tak tau, maknanye korang ni species katak, penyu, dan jenis2 yang lahir terus cari makan sendiri la tanpa kenal mak bapak korang. Xpun korang ni anak yang orang jumpa kat tong sampah. Kalu selain tu, gerenti mak korang berhempas pulas membesarkan korang.

Bagi aku, kelmarin, hari ni, esok, lusa dan hari seterusnye, adalah hari ibu. Tak perlu tunggu hari ibu baru nak telefon mak. Tanye kabo mak. Cuba korang kira, dalam tahun ni, berapa kali dah korang yang duk jauh ni, telefon mak korang. Berapa kali dah korang balik jengok mak korang?

Selagi mak aku ade, aku nak balik jumpe mak selalu. Nak bagi duait kat mak selalu. Selalu nak tanye, ape mak nak makan, nak beli ubat kat mak, nak pimpin tangan mak time lintas jalan, (korang rasa malu ke nak pimpin tangan mak korang?), nak bercerita ngan mak, nak telefon mak, nak mak doakan selalu, silagi masih ade mak... aku nak buat.... aku masih ade peluang... alhamdulillah... slalu nak blaja ngaji, supaya dapat ngaji untuk mak bila dah sampai masanya, bukannye mintak orang mengaji untuk mak aku....

Dulu time kita sakit, mak kita la yang duk setia kat sebelah kita. Picit2 kepala, Masak bubur nasi. Papah kita pegi bilik air, cebokkan kita... Time mak kita sakit? Apa kita buat? Alaa, sakit sikit je tu... Koman2 pun, korang antar p klinik, pastu suruh mak telan obat, konon2 marah la klu mak degil tak nak makan ubat. Korang x tolong picit ke? x tanye ke kot2 mak nak makan ape? Korang duduk tak sebelah mak? Kalu mak masih ada, berbakti la cepat... Kalu xbleh buat, lain kali kalu korang sakit atau terkejut, jangan sebut "maaaakkkk...."

Jika masih ada kesedaran, jika masih ada kesedaran, jika masih ada kekuatan, tunjukkan la kasih kita kat mak setiap hari.... So, renung2kan la nukilan ni....

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ...mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau..... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari.....mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada.....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau mak sudah tiada..........
MAKKKKK....RINDU MAK.... RINDU SANGAT....


Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Perangkap tikus - satu renungan


Sepasang suami dan isteri petani pulang ke rumah setelah berbelanja. Ketika mereka membuka barang belanjaan, seekor tikus memperhatikan gelagat sambil menggumam "hmmm...makanan apa lagi yang dibawa mereka dari pasar??"

Ternyata yang dibeli oleh petani hari adalah perangkap tikus. Sang tikus naik panic bukan kepalang.

Ia bergegas lari ke sarang dan bertempik, " Ada perangkap tikus di rumah....di rumah sekarang ada perangkap tikus...."

Ia pun mengadu kepada ayam dan berteriak, " Ada perangkat tikus !"
Sang Ayam berkata, " Tuan Tikus ! Aku turut bersedih tapi ia tak ada kena-mengena dengan aku.”

Sang Tikus lalu pergi menemui seekor Kambing sambil berteriak seperti tadi.
Sang Kambing pun jawab selamba, “Aku pun turut bersimpati.. .tapi tidak ada yang boleh aku buat. Lagi pun tak tak ada kena-mengena dengan aku. "

Tikus lalu menemui Sapi. Ia mendapat jawaban sama. " Maafkan aku. Tapi perangkap tikus tidak berbahaya buat aku sama sekali. Tak kanlah sebesar aku ni boleh masuk perangkap tikus. "

Dengan rasa kecewa ia pun berlari ke hutan menemui Ular. Sang ular berkata " Eleh engkau ni...Perangkap Tikus yang sekecil tak kan la nak membahayakan aku.”

Akhirnya Sang Tikus kembali kerumah dengan pasrah kerana mengetahui ia akan menghadapi bahaya seorang diri. Suatu malam, pemilik rumah terbangun mendengar suara berdetak perangkap tikusnya berbunyi menandakan umpan dah mengena. Ketika melihat perangkap tikusnya, ternyata seekor ular berbisa yang jadi mangsa. Buntut ular yang terperangkap membuat ular semakin ganas dan menyerang isteri pemilik rumah.

Walaupun si Suami sempat membunuh ular berbisa tersebut, isterinya tidak sempat diselamatkan. Si suami pun membawa isterinya kerumah sakit. Beberapa hari kemudian isterinya sudah boleh pulang namun tetap sahaja demam.

Isterinya lalu minta dibuatkan sup cakar ayam oleh suaminya kerana percaya sup cakar ayam boleh mengurangkan demam. Tanpa berfikir panjang si Suami pun dengan segera menyembelih ayamnya untuk dapat cakar buat sup.

Beberapa hari kemudian sakitnya tidak kunjung reda. Seorang teman menyarankan untuk makan hati kambing. Ia lalu menyembelih kambingnya untuk mengambil hatinya.Masih juga isterinya tidak sembuh-sembuh dan akhirnya meninggal dunia. Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un.

Banyak sungguh orang datang melawat jenazahnya. Kerana rasa sayang suami pada isterinya, tak sampai hati pula dia melihat orang ramai tak dijamu apa-apa. Tanpa berfikir panjang dia pun menyembelih sapinya untuk memberi makan orang-orang yang berziarah.

Dari kejauhan...Sang Tikus menatap dengan penuh kesedihan. Beberapa hari kemudian ia melihat Perangkap Tikus tersebut sudah tidak digunakan lagi.

SUATU HARI….KETIKA ANDA MENDENGAR SESEORANG DALAM KESUSAHAN DAN MENGIRA ITU BUKAN URUSAN ANDA... FIKIRKANLAH SEKALI LAGI.

Tuesday, May 19, 2009

Smk Gadong, kasihku tertumpah disini..


Bismilahhirahmanirrahim,

Sangat berat untuk aku memulakan catatan ini kerana ini adalah catatan ucapan selamat tinggal setelah sekian lama berkhidmat di SMK Gadong Namun aku tahu saat begini akan tiba juga tapi sesungguhnya saat ini datang dalam keadaan yang tidak terduga sama sekali.
Sahabat sekalian,

Pertama kali aku datang ke Gadong tanpa perasaan apa-apa. Bukan jugak takut tidak diterima.Tidak juga terlalu teruja akan dipuja. Tapi tanpa sedar sudah lapan tahun aku di sini.Segala pahit manis, suka duka menjadi kenangan yang tidak mungkin aku dapat di tempat lain.

Sahabat sekalian,
Selama 8 tahun terlalu banyak peristiwa yang mendewasakan aku.Di sini juga aku serba sedikit terpalit dengan kontrovesi serta politik dalaman .Mungkin tahun-tahun terakhir ini kita selalu berprasangka,berpandangan negatif sesama sendiri,ada sedikit perasaan iri hati, busuk hati tetapi bersembunyi disebalik wajah profesional .

Sahabat-sahabatku,
28 April 2009 tanggal ini sebenarnya telah menyatukan kita semula. Tanpa sedar ki
ta, menzahirkan perasaan kita yang selama ini tersembunyi disebalik kesibukan duniawi. Dalam musibah yang menimpa ada hikmah yang tersembunyi. Ternyata besarnya kasih sayang sesama kita tanpa mengira agama dan keturunan, yang selama ini kita tidak menyedarinya atau sengaja melupakannya. Dan sesungguhnya aku sangat bertuah kerana ditempatkan di SMK Gadong yang tidak mungkin aku peroleh sahabat-sahabat sebaik anda semua walau di tempat kelahiranku sendiri.

Sahabatku,
Ujian Allah sangat berat untuk aku tempuhi . Tambahan pula seorang diri diperantauan jauh daripada sanak saudara. Menggigil dan gelap pandangan apabila aku dibawa berjumpa suami yang didepan mata hanya sekujur t
ubuh kaku di kamar mayat hospital, sedangkan sejam lepas masih aku terdengar suaranya menelefon bertanya khabar dan menyatakan rindu. Ya Allah terhenti rasanya seketika dunia dari berputar.Masih terbayang senyumnya,cintanya yang tidak pernah luntur, dalam kasihnya untuk kami. Namun cinta Allah lebih abadi. Janji Allah itu pasti.

Sahabatku,
Disaat sebegitu, kurnia Allah sangat besar. Anda semua hadir memberi bahu untuk disandar. Memberi tangan untuk memimpin. Ternyata aku tidak keseorangan menghadapi dugaan ini. Semua guru SMK Gadong (pelbagai kaum dan keturunan) berkumpul di kamar mayat memberi sokongan kepadaku sehingga menimbulkan perasaan hairan kaki tangan hospital . Arwah hanyalah pekerja biasa(pemandu lori) tetapi mempunyai rakan yang bertali leher dan berpakaian formal. Kasih sayang anda semua memberi kekuatan padaku.Jalan yang terasa gelap terbit sajalur cahaya kasih sayang anda yang menerangi. Sesungguhnya aku insan bertuah kerana dilimpahi kasih sayang yang melimpah ruah dari anda semua.

Sahabatku,

Berat hati ini meninggalkan SMK Gadong.Namun apalah daya, aku hanya insan kerdil di bumi Allah ini. Kenangan bersama arwah bagai filem yang berputar tanpa henti. Aku tidak mahu hanyut dalam kesedihan yang berpanjangan.Berikan aku ruang untuk bangkit kembali. Membina kekuatan sendiri, mendidik dan membesarkan anak-anak tanpa suami.

Sahabatku,
Jika anda seorang suami, jangan kedekut menzahirkan perasaan cinta pada isteri. Lafazkan berulangkali biar isterimu tersipu malu. Ucapkan rindumu walau dia didepan mata, kerana isteri memang fitrahnya ingin dipuji dan dimanja. Ringankan tanganmu untuk menolong kerja rumah yang tidak pernah habis. Sabarkan hatimu mendengar leterannya walau dirimu letih.


Sahabatku,
Jika anda bergelar isteri, layanlah suamimu seikhlas hati. Cintai dirinya seadanya. Banyakkan memberi bukan meminta. Hiaskan dirimu untuk dirinya. Sabarlah dirimu dengan hobinya. Fahamilah jiwanya,jagalah hartanya. Jangan kau rebut kasih pada ibu bapanya melebihi dirimu. Sesungguhnya kamu bertuah kerana masih ada suami yang sedia melindungimu dan menyintaimu sepanjang masa.

Sahabatku,
Jika anda masih berseorangan, jangan menolak jodoh jika dia insan biasa. Kebahagiaan bukan terletak pada pangkat atau harta. Jangan takut mendirikan rumah tangga hanya semakin berusia. Suami Siti Khadijah ternyata lebih muda.

Sahabat-sahabatku,
Tidakku tahu sama ada kasihkah sahabat baruku kepadaku nanti sebagaimana kasihnya kamu pada diriku. Kita boleh bergurau, berjenaka tanpa prasangka. Di tempat baru nanti, sudikah mereka menerima ku dengan status janda. Gelaran yang berat untukku pikul. (Tapi kamu semua tidak pernah peduli dengan itu semua) Kawan lelaki tentu menjauh takut diftnah. Kawan perempuan takut mendekat bimbang suami dirampas.

Sahabat-sahabatku,
Doakan diriku agar tabah dan menghadapi hari muka. Doakan anak anakku menjadi insan beragama. Sedekahkan al fatihah untuk arwah suamiku yang tercinta.

Sekian. SMK Gadong kasihku tertumpah.


Artikel ini dikirim oleh Cg Rohani (SMK Gadong, Beaufort) tanda terima kasih kepada warga Sekolah tersebut yang begitu prihatin. Kepada sesiapa yang ingin mengirim sebarang artikel untuk disiarkan, sila emelkan pada qamarulngah@gmail.com Artikel anda biarlah yang asli dari idea dan fikiran anda sendiri. Insyaallah saya akan post kan dalam blog ini. sertakan juga serba sedikit mengenai maklumat diri anda dan maklumat ini akan dirahsiakan, hanya nama pena anda akan saya siarkan.

untuk tinggalkan pesanan atau kata2 perangsang, anda boleh taibkan di kotak komen dibawah, jika tidak punyai profile, anda bleh gunakan anonymous di ruangan comment as... tapi jangan lupa letak nama pengenalan anda...


Bayangkan apabila Rasulullah SAW tiba-tiba muncul di depan rumah kita...

Bayangkan apabila Rasulullah SAW dengan seizin Allah, tiba-tiba muncul mengetuk rumah kita...
Baginda datang dengan tersenyum dan muka bersih dimuka pintu rumah kita.. Apa yang akan kita lakukan? Mestinya kita akan sangat berbahagia, memeluk beliau erat-erat, dan lantas mempersilakan baginda masuk ke ruang tamu kita. Kemudian kita tentunya akan meminta dengan sangat agar Rasulullah SAW sudi menginap beberapa hari di rumah kita. Baginda tentu tersenyum.....

Tapi barangkali kita meminta pula Rasulullah SAW menunggu sebentar di depan pintu kerana kita teringat video CD Rated 18xxx yang ada di ruang tengah, dan kita tergesa-gesa memindahkan dahulu CD tersebut ke dalam. B
aginda tentu tetap tersenyum.....

Atau barangkali, kita teringat akan lukisan wanita separuh telanjang atau gambar artis2 yang kita gantung diruang tamu kita, sehingga kita terpaksa juga! memindahkannya ke belakang secara tergesa-gesa.. Barangkali kita akan memindahkan lafaz Allah dan Muhammad yang ada diruang samping dan meletakkannya di ruang tamu.Beliau tentu tersenyum.....

Bagaimana bila Rasulullah SAW bersedia menginap dirumah kita?

Barangkali kita teringat bahawa anak kita lebih hafal lagu-lagu barat daripada menghafal selawat kepada Nabi. Barangkali kita menjadi malu bahawa anak-anak tidak mengetahui sedikitpun sejarah Rasulullah SAW, kerana kita lupa dan lalai mengajari anak-anak kita. Beliau tentu tersenyum.....

Barangkali kita jadi malu bahawa anak-anak kita tidak mengetahui satupun nama keluarga Rasulullah SAW dan sahabatnya, tetapi hafal di luar kepala mengenai anggota Power Rangers atau Naruto. Barangkali kita terpaksa menukar satu kamar mandi menjadi ruang solat. Barangkali kita teringat bahawa perempuan dirumah kita tidak memiliki koleksi pakaian yang sesuai untuk berhadapan dengan Rasulullah SAW. B
aginda tentu tersenyum.....

Belum lagi koleksi buku-buku kita dan anak-anak kita.. Belum lagi koleksi kaset/CD kita dan anak-anak kita.. Belum lagi koleksi karaoke kita dan anak-anak kita.. Kemanakah kita harus menyingkirkan semua koleksi tersebut demi menghormati junjungan kita?

Barangkali kita menjadi malu diketahui junjungan kita bahawa kita tidak ke masjid meskipun azan berbunyi. B
agindatentu tersenyum.....

Barangkali kita menjadi malu kerana pada saat azan Maghrib, keluarga kita malah sibuk di depan TV. Barangkali kita menjadi malu kerana kita menghabiskan hampir seluruh waktu kita untuk mencari kesenangan duniawi. Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga kita tidak pernah menjalankan solat sunat. Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga kita jarang membaca Al-Quran. Barangkali kita menjadi malu bahawa kita tidak mengenal tetangga-tetangga kita. Beliau tentu tersenyum.....

Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah SAW menanyakan kepada kita siapa nama tukang sampah yang setiap hari lewat di depan rumah kita. Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah bertanya tentang nama dan alamat tukang penjaga masjid di tempat kita. Betapa senyum beliau masih ada di situ.....

Apa yang akan kita lakukan? Masihkan kita memeluk junjungan kita dan mempersilakan beliau masuk dan menginap di rumah kita? Atau akhirnya dengan berat hati kita akan menolak beliau berkunjung ke rumah kerana hal itu akan sangat membuat kita kalut dan malu?

Maafkan kami, ya Rasulullah.....

Masihkan b
aginda tersenyum.....?

Senyum pilu, senyum sedih dan senyum getir.....Oh, betapa memalukannya kehidupan kita saat ini di mata Rasulullah....


Bagaimana mahu menasihati anak, isteri atau suami agar tidak degil


1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(sub conscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind(minda sedar)

2. Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jarianda ke ubun ubun orang yang ingin anda nasihati.

3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah keatas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.

4. Angkat ibu jari anda, kalau boleh janganlah diputuskan zikir didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat, banyakkan berselawat, banyak bersabar. Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda

5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.

Pernah dizaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu'man),seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah."Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah"Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan".Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah dididik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah dididik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logik akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.

Bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut isteri. Sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. Bacakan kisah para rasul, para nabi, wali songo, tujuh wali melayu kepadanya.

Wallahua'lam...

Monday, May 18, 2009

Cuba Jawab soalan ini - Susahnya Amalan Batin


1. Ketika kita sembahyang, lahirnya kita berdiri, rukuk dan sujud dengan mulut terkumat-kamit memuji dan berdoa kpd Allah, tetapi sebenarnya di manakah hati kita (ingatan dan fikiran)? Adakah ia juga mengadap Allah, khusyuk dan tawadhuk serta merasa rendah dan hina diri dengan penuh pengabdian dan harapan serta malu dan takut kepada Allah swt? Atau adakah hati kita terbang menerawang ke merata-rata tempat dengan membelakangkan Allah Yang Maha Agung yangg sedang disembah? Begitu juga ketika kita membaca Al-Quran, berselawat, berzikir, dan sebagainya lagi... adakah roh kita turut menghayatinya?

2. Pernahkah kita merasa indah bila bersendirian di tempat sunyi kerana mengingati Allah dan menumpukan sepenuh perhatian kepadaNya, merasa rendah dan hina diri, menyesali dosa dan kelalaian, mengingatiNya sambil berazam untuk memperbanyakkan amal bakti kepadaNya?

3. Kalau ada orang Islam yang ditimpa bencana dan berada dalam penderitaan, adakah hati kita merasa belas kasihan untuk membantu atau mendoakan dari jauh agar mereka mendapat pertolongan dari Allah?

4. Pernahkah kita menghitung dosa kita, lahir dan batin? Bila teringatkan dosa-dosa kita, adakah mudah untuk kita menangis menyesali diri sambil memohon keampunan Allah dan bertaubat kepadaNya?

5. Adakah kita sentiasa mengingati pada mati yang akan datang beberapa saat saja lagi? Sebab Tuhan memang boleh buat begitu. Jadi ketika umur masih ada ini, adakah kita berusaha mencari jalan untuk mendekatkan diri kita kepadaNya?

6. Pernahkah kita hitung berapa banyak harta kita, duit kita, rumah kita, kereta kita, motosikal kita, perabot kita, pinggan mangkuk kita, periuk belanga kita, kain baju kita, kasut kita, makanan kita, dan lain-lain kepunyaan kita yang melebihi dari keperluan kita sendiri (yang halal)? Kerana yang mana berlebihan itu akan dibicara, dihisab, ditanya, dicerca, dan dihina oleh Allah di padang Mahsyar nanti kerana membesarkan dunia dan memperkecilkan akhirat?

7. Pernahkah kita kenangkan orang-orang yang pernah kita kasari, umpat, tipu, fitnah, hina, kutuk, dan aniaya sama ada suami, isteri, ibu bapa, saudara mara, sahabat handai, jiran dan sesiapa saja, supaya kita meminta maaf dan membersihkan dosa dengan manusia di dunia ini lagi tanpa menunggu hari yg dahsyat? Senangkah kita untuk memaafkan kesilapan orang lain dan adakah kita mudah untuk terus meminta maaf bila bersalah?

8. Apabila kita sakit kerana ditimpakan oleh Allah, dapatkah kita tenangkan hati kita dengan rasa kesabaran dan kesedaran bahawa sakit adalah kifarah dosa (pengampunan dosa) atau sebagai darjat dan pangkat di sisi Allah swt?

9. Ketika menerima takdir yang kita rasakan tidak sesuai dengan kehendak kita, dapatkah kita rasa redha bahawa ia adalah satu pemberian daripada Allah yang patut untuk kita?

10. Di waktu mendapat nikmat, terasakah di hati bahawa ia adalah pemberian daripada Allah, lalu timbul rasa terima kasih kepada Allah dan rasa takut kalau-kalau ia tidak dapat digunakan di jalan Allah dan berazam untuk menggunakan nikmat itu demi Allah jua?

11. Kalau ada orang yang mengata atau mencerca kita di belakang kita, dapatkah hati kita merasa tenang lalu kita diamkan sahaja (tanpa rasa sakit dan susah hati serta dendam) bahkan kita memaafkan orang itu sambil mendoakan kebaikan untuknya sebab merasakan ia telah memberikan pahala kepada kita melalui cercaannya itu?

12. Begitu juga kalau orang menipu, menganiaya dan mencuri harta kita, mampukah kita relakan saja atas dasar kita mendapat pahala menanggung kerugian itu?

13. Kalau orang lain mendapat kesenangan dan kejayaan, dapatkah kita merasa gembira dan turut bersyukur serta mengharapkan kekalnya nikmat itu bersamanya tanpa ada rasa dengki dan sakit hati dengan kejayaan org itu?

14. Sanggupkah kita bertolak ansur dengan orang lain di waktu orang itu memerlukan sesuatu yang kita juga perlukan?

15. Adakah kita merasa puas dan cukup dengan apa yang ada tanpa mengharapkan apa yang tidak ada?

Susah agaknya untuk kita menjawab soalan-soalan di atas dengan jawapan-jawapan yang sepatutnya kerana sememangnya susah seorang buat insan biasa seperti kita untuk benar-benar menyempurnakan amalan batin. Walau bagaimanapun kita seharusnya menyimpan niat di hati kita dan seterusnya bersungguh-sungguh bermujahadah untuk menyuburkan amalan-amalan batin kita kerana amalan batin adalah lebih penting dari amalan lahir.

Rasulullah saw ada bersabda yang bermaksud:

"Allah tidak memandang akan rupa dan harta kamu, tetapi Dia memandang hati dan amalan kamu."
(Hadith Riwayat Muslim)

Firman Allah pula yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada kaum itu, sehinggalah mereka mengubah apa yang ada dalam diri mereka (hati mereka)."
(Surah Ar-Raad: ayat 11)

Marilah kita cuba tekunkan diri untuk membersihkan dosa lahir dan batin kita. Mari kita bermujahadah untuk itu. Mudah-mudahan Allah menolong dan meredhai kita.

Firman Allah yang bermaksud:

"Dan mereka yang bermujahadah kepada jalan Kami, nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami itu. Sesungguhnya Allah berserta dengan orang-orang yang berbuat baik."
(Surah Al-Ankabut: ayat 69)
Sesiapa yang nak ambik apa2 artikel dalam blog ini adalah di alu-alukan, tak perlu minta izin dari aku, sama2 la kongsi ilmu, manfaatkan apa yang ada, sebaik-baiknya, rekemenkan blog ini kepada rakan2, jiran2, adik beradik anda, dan kepada siapa sahaja yang anda kenal dan rasa sesuai termasuk ketua kampung dan jkk kawasan anda....tq