Followers

Friday, June 12, 2009

Cikgu pulau.....3 (rutin hidup yang sadis)



Susah betul aku nak sambung kisah panggilan pulau ni. Time datang idea, xde peluang lak nak bukak computer, time bukak computer, idea lak xde…. Bestnye kalu aku bleh beli net book kecik yang comel tu huhuhu,, boleh dibawa ke mana sahaja…. Sabarrrr…. Kot2 ade yang sponsor, mane tau, rezeki bergolek….

Aku teringat satu hari time kat pulau dulu, pegawai2 pendidikan dari Kuala Lumpur datang melawat. So, ada la sorang pegawai tu cakap kat aku, “saya tak sangka, tempat yang jauh dan terpencil macam ni pun ade sekolah… Tak sangka betul…” Huh… tengok tu… Terus je aku balas, “Tu
la tuan, mane ade orang nak tengok dan kaji sekolah2 yang terperuk macam ni, klu gubah dasar pendidikan, tak pernah peduli sekolah2 macam ni… Sini tak sama ngan kat Bandar yang serba lengkap…Tak kesian ke budak2 kat sini yang dah la tecicir, makin tercicir pulak bila keluar dasar baru pendidikan. Budak2 pedalaman gini, diorang susah nak kejar sukatan pelajaran macam kat Bandar.”

Sebenarnya aku nak sambung panjang lagi, tapi, malas la….

Baik, aku nak sambung kisah duk pulau. Hari pertama lapor diri, xde ape2 yang pelik n menarik la berlaku. Juz satu kes je, time masuk kelas, tengah sesi berkenalan, tetiba je anjing berkelahi bawah sekolah, (bangunan sekolah kayu, macam rumah orang kampong la), pulak tu, lantai kayu kelas berlubang, so, nampak la anjing tu,terperanjat giler aku. Aku hentak2 kaki, terus je anjing2 tu lari tengah padang… fuh, seriau gak…

Satu hari, aku bawak budak2 p pusat sumber skolah ( tak besar pun, besar bilik tidur n buku2 pun x banyak), bila balik kelas semula, datang sorang budak pompuan, dia cakap.. “Ustaz, aku mau ambil tipak-tipakku tertinggal di pusat sumber….” Tergamam kejab… pebende ‘tipak-tipak’ tu… dengan kontrol macho n buat2 paham istilah diorang, aku cakap la, “ha.. p ambik cepat” hehee macam tau je. Tak lama kemudian, budak tu datang, hehe.. korang tau ape tu tipak-tipak? Hehee tu la yang kita panggil kotak pensil hehee.... dengan bangganya aku blaja istilah kedua sabah. Yang pertama, ‘limpas’, limpas ni maksud dia lebih kurang, tumpang lalu la, kalu kat kampung aku, orang sebut ‘excuse me’. Kat Sabah ni, klu tumpang lalu tu bawak maksud yang tak elok sikit. Ntah la, aku pun tak tau...

Kat SK (sekolah rendah), guru semenanjung ade 2 orang je temasuk aku. Sorang lagi tu ustaz gak, Ustaz topek (Taufiq). Kira member kamcing aku kat sini la. Susah senang sama2. tapi aku la yang banyak nyusahkan dia hahaa.... tq topek. 2 orang lagi dari sarawak, satu tu name Jatan satu lagi name Jawa (tapi orang iban, pelikkan?) hehee jangan marah geng.

First aku datang, masa nak p kuaters, aku ternampak si Jawa ni, badan bertatu n pakai rantai emas, seram giler aku dibuatnye. Tapi biler dah kenal, ok je dia ni. Friendly. Yang lain2 semua orang sabahan la, ade gak yang memang asal kampung tu termasuk GB (guru besar) time tu, cikgu Habib, gb yang memang aku respek.

Kat SMK (sekolah menengah la), warden dia orang klate, ustaz Surazman, aku panggil dia ni Pok Su. Bukan tua pun, semua dalam 20-an. Topek duk skali ngan Pok su. Rumah dorang la tempat aku lepak siang malam pagi petang.

Aktiviti aku tahun pertama aku kat pulau ni (dari bulan 6 2001), pagi, p sekolah, balik sekolah tengahari, gerenti aktiviti ‘kuak lentang ‘( hehee tido leerr..), petang bangun, p main bola kat padang smk. Main ngan guru n budak2 smk.

Aku memang terer la klu main bola, posisi yang paling serasi ngan aku time tu tentu la depan pintu gol lawan hahaa... tunggu bola datang n sambung je hehhee... kira curi ayam la, tapi undang2 x bermakna, sebab memang main untuk seronok2. lagipun, klu bola ni, aku akui aku memang ranking tertinggi, senang sebut, kaki bangku hahaa... so,rembat je la klu bola datang kat pintu gol, nak gelecek gerenti kelakar klu korang tengok hahahaa....

Satu hari, time nak rembat, sorang budak tu p tahan kaki depan bola, rembat je, kraarrkk... peerrkhh... sakit giler kaki aku, seliuh beb. Balik rumah terhenjut2. malam tu kira ok lagi. Duk sorang, urut sendiri. Pagi esok, kebetulan hari minggu, bangun subuh, tak bleh jalan langsung. Nak nagis je time tu. Terpaksa mengengsot heret kaki p bilik air... waarrgghhh... sedih giler duk tempat orang. Betul la orang cakap, time sihat, memang seronok duk tempat orang, time sakit, mula nak ingat kat sedara mara mak bapak n adik bradik. Moralnya, senang macamana pun korang, jangan lupa diri, kita tak tau time bile kita pelukan sedara mara adik bradik. Klu time senang kita lupa kat diorang, jgn la terhegeh2 pulak datang time susah. So, ingat2 la kat dorang time senang2 ni. Apala sangat setakat kirim sms tanye kabar, paling koman pun abis 50sen. Tu pun berkira ke?

Sejak dari tu, aku tobat xnak main bola. Tapi member2 pulak duk kutuk, pondan la ape la klu tak turun main petang2, last2 turun gak main sebagai defender hahahaa. Main slow2 je la. Tapi kami selalunya banyak ketawa dari sepak bola. Hepy la time zaman tu.

Penah satu hari, zaman kemarau teruk kat pulau tu, ujan tak turun hampir 3 bulan klu tak silap, tangki kering, telaga xde air, balik mai bola, singgah lepak kat rumah warden. Aku mintak air masak kat Poksu. Dia bagi air, aku tengok pelik tul air tu dalam gelas kaca. Nak kata air masak, nampak macam campur oren. Nak kata air oren, macam x cukup oren, try minum, huhuu.. payau n masin skit2.. baru aku tau, asrama dah mula sedut air sungai utk bekalan minum. Sadisnye... teringat crita nujum pak belalang, minum je sambil picit idung.... haussss.......

No comments:

Post a Comment

Sesiapa yang nak ambik apa2 artikel dalam blog ini adalah di alu-alukan, tak perlu minta izin dari aku, sama2 la kongsi ilmu, manfaatkan apa yang ada, sebaik-baiknya, rekemenkan blog ini kepada rakan2, jiran2, adik beradik anda, dan kepada siapa sahaja yang anda kenal dan rasa sesuai termasuk ketua kampung dan jkk kawasan anda....tq