Followers

Tuesday, April 14, 2009

Cikgu pulau...........



Aku nak cerita sikit mengenai pengalaman aku. Aku dulu2, lepas abis blaja maktab, trus kena posting kat sabah. Sbagai orang smnanjung, aku slalu dimomokkan tentang hal2 'mistik' kat Sabah ni. Slalu orang pesan, nak datang Sabah ni, jangan kosong ilmu di dada. Huh! Kerana itu, dengan ilmu yang mantap di dada (sebenarnye ilmu matematik, sebab aku ni opsyen matematik kat maktab dulu hehehee....) aku gagahkan jugak datang ke Sabah.
Dari KL, stay kat hotel mewah, pastu terbang ke K.Kinabalu, masih hotel, kemudian, diterbangkan ke Sandakan, kat airport sandakan, prebet sapu dah sedia menunggu. 3 jam pjalanan ke satu daerah yang tertulis rezeki aku untuk beberapa tahun.
BELURAN. Pekan kecil. Tidur beralaskan beg pakaian kat PKG Beluran. Sungguh sadis. Esoknya aku di bawak naik bot laju yang sarat dengan muatan minyak petrol, x laju la jadinya bot tu. 1 jam........... blum smpai, tido je la.... 2 jam kmudian, fuh lum sampai jugak. Aku mula risau. Dari mnyelusuri sungai, keluar ke laut Sulu, lepas tu masuk sungaii semula, baru nampak pkampungan terpencil. Jauh sungguh. 4 jam. naik kematu punggung aku.
Sampai kat jeti, mula cari sekolah dimaksudkan, on the way, nampak public fon, ati jd lega sbb line hp memang hancus. Hp bertukar jadi jam loceng ler.... Dari jauh aku tersenyum tgk public fon tu sehinggalah aku terpaksa sengih2 bila tgk betul2 dari depan, pondok je... telefonnye mane???????? Wargghhhh.... Bermula episod gelap(sebab kat pulau tu slalu xde karan, so malam gelap la wooiiii)... bersambung...

2 comments:

  1. cabaran seorang guru memang hebat, taoi jarang yg menghargai.guru tuisyen plak yg dipuji sakan.

    ReplyDelete
  2. mana lagi sambungannya..x bes la citer tgantung

    ReplyDelete

Sesiapa yang nak ambik apa2 artikel dalam blog ini adalah di alu-alukan, tak perlu minta izin dari aku, sama2 la kongsi ilmu, manfaatkan apa yang ada, sebaik-baiknya, rekemenkan blog ini kepada rakan2, jiran2, adik beradik anda, dan kepada siapa sahaja yang anda kenal dan rasa sesuai termasuk ketua kampung dan jkk kawasan anda....tq