Followers

Monday, March 8, 2010

Ustaz Cepat Kaya

Aku rasa dah dekat 5 bulan aku tak wat artikel. Fuh… masa yang begitu mencemburui aku. Start ngan problem internet time ujung bulan 10 tahun lepas, pastu internet tu stop sebab pakai akaun member, member serumah dah pindah, potong je la akaun tu. Bulan 12 dah cuti, bz manjang, x sempat nak jengok computer pun. Ujung bulan 1 baru aku daftar akaun sendiri, raya cina baru la dapat beronline… huhu sadisnyee…

Yang masalahnyer… bila dah berinternet, aku terberkenalan lak ngan facebook… duk ngadap benda alah tu je la. Bukan duk chatting ke hape, juz main game haaahaa… siang malam ngadap game tu.. Fishisle, fishville ngan Farmville… Tu la takdak idea nak berblog tu.. ade lagi ke pengikut blog ni? Moga setia bersama aku…
Merujuk tajuk di atas hehee.. tajuk ni dah lama bersarang dalam kepala otak aku, juz blum dapat hidayah nak menulis, mungkin agak sinis gak la terutama kalu korang yang baca ni bertitle ustaz. Kenapa ngan tajuk cepat kaya? Sebenarnye focus aku, kat ustaz2 yang duk sibuk siang malam kejar duit, kejar bisnes sana sini. Memang la tak salah, kalu boleh, aku pun nak kaya. Cuma ada sikit yang tak kena dan tak manis.

Satu pengalaman aku yang buat tercetusnya artikel ni, tak silap aku, 3 tahun lepas, time swisscash tengah top, time tu bulan posa la…. Tengah syok aku jelajah bazaar ramadhan nak cari kuih bukak posa, erm… aku story skit hal bulan posa kat Sandakan sabah ni. Sepanjang aku posa kat Sandakan ni, bulan posa betul2 la bulan yang boleh berjimat cermat, x macam kat semenanjung. Kenapa? Sebab…. Tiap kali aku p bazaar ramadhan sini, pusing2 cari kuih, gerenti yang hanya aku selera nak beli, air tebu, takpun air nyor je la. Xde yang best pun, mee goreng itam sbb banyak kicap, murtabak lak, inti kobis n telor, kuih lain2 tu biasa sgt, kalupun ada ayam pusing, yang tukang jualnye budak lelaki bersubang, bseluar pendek lak, iras2 apek…. Kadang2 ada gak kuih yang naikkan selera aku, baru je nak beli, tengok tukang jual, terasa lak mual tekak aku, ape taknye, xde rupa islamik langsung, sekurang2nye walau selekeh, pakai la tudung, bukan nak kutuk, ramai yang pakai tudung n cantik. Yang paling aku sakit ati, ada la mamat tu sorang, umur mungkin masih belasan, duk pelawa beli air tebu, pastu, dia sendiri yang duk teguk air tebu tu, padahal jam baru kul 3 petang huh….

Aku sambung lak pasal tajuk asal cita ni, jauh dah tersasar…. Time kat bazaar, aku jumpe la member lama, ustaz jugak laa… dia ni memang jenis ceria sokmo n bising ramah mesra laa… jumpe je, tanye kabar skit2, terus pelawa aku masuk skim swisscash tu… sunggoh2 ajak aku melabur, rugi kalau tak masuk, tersangat2 la rugi, katanya laa…. Dia ni memang kaki bisnes, sebelum ni pun memang dah aktif ngan MLM (jualan langsung laa tp ntah ape produk dia), mungkin sebab tu la dapat pakai keta besar.. aku Cuma dengar je la ceramah kebaikan swisscash tu, pastu aku teringat, aku penah tgk tv, ntah mufti mana ntah, aku tak ingat, tapi mufti tu kata, swisscash ni haram. So, aku cakap ler kat ustaz ni pasal kata2 mufti tu, kebetulan ada dua tiga orang lagi member2 lain yang join kami, mungkin sebab ade member2 lain ni, demi nak pertahankan swisscash dia, dengan nada meninggi, dia cakap, “mane ada haram!!!! Mufti mane cakap macam tu??? Bagitau aku…!!!” fuh berapi dia marah, aku senyap je, aku cakap, aku x ingat, tapi aku macam pernah dengar la….

Aku sebenarnye dah tau hokum swisscash ni haram. Tapi tak la sampai tahap aku nak bagi dalil n cramah kat ustaz ni, sebabnye, dia ni blaja teramat la jauh lebih tinggi dari aku. Sebenarnye mudah je nak faham, jauhi yang ragu2 kerana ia lebih mendekati haram. Swisscash, ape dia punya pelaburan? Gerenti ada campur aduk antara yang halal dan haram. Bukan setakat bisnes babi je haram, banyak benda yang bleh membawak ke haram, so, jauhi je la.
Yang paling aku kesal, bukan masalah nak melabur ke, nak bisnes ke, nak kaya ke…. Tapi yang aku kesalkan, kenapa kerana duit ni, kita bersungguh2 benar ajak orang ke arah tu material sampai sanggup perjudikan halal haram. Kenapa tak gunakan kemahiran komunikasi dan daya mempengaruhi orang lain ini untuk digunakan ajak orang masuk islam? Kat Sabah ni, masih ramai yang belum kenal Islam, xyah fikir jauh2 la, sekurang2nya, dalam satu sekolah, pasti ade guru bukan Islam. Apa peranan anda sebagai ustaz? Kalu anda bukan ustaz, ape peranan anda sebagai seorang muslim? Ingat!!! Tugas ni bukan hanya pada ustaz, sahabat2 nabi yang kembangkan Islam, bukanlah dari kalangan ustaz2, tapi diorang dari kalangan peniaga, buruh n macam2 lagi. Apa alasan anda yang anda bukan ustaz? Anda tetap seorang muslim yang wajib tau tentang agama sendiri. Apatah lagi anda seorang ustaz, mungkin dah ramai downline anda yang masuk MLM bawah anda… tapi dah berapa ramai downline anda yang nak menuju ke syurga?

Cikgu2 yang bukan muslim di sekolah anda, yang hari2 bergaul dengan anda, adakah pernah anda ajak mereka peluk Islam? Atau pernah tak kenalkan dorang dengan Islam, atau fahamkan dorang tentang Islam? Dorang tak berminat dengan Islam walau dorang tau pasal Islam, tapi oleh sebab takde orang yang kenalkan Islam dengan lebih detail, dorang tetap gunakan produk (agama) lain sepanjang hidup dorang. Macamana anda kenalkan produk anda dan tarik jadi ahli MLM anda, apa salahnye anda praktikkan juga begitu untuk orang berminat dengan produk islam. kalu anda dah ada 20 downline MLM, ape salahnye anda miliki seorang downline untuk akhirat anda.. MAJIKAN akhirat lebih hebat redeemnya…..
Rakan2 kerja satu ofis, berapa orang yang anda kenalkan pada Islam? Hebatnye MLM Syurga ni, walaupun orang yang kita ajak ni tak mau jd downline kita(peluk Islam), tapi kita tetap dapat ganjaran, bonus… lagi hebatkan?

Ok… kalupun kita tak punya kenalan non muslim ni, rakan2 kita yang muslim, pernah kita ajak dia amal Islam yang betul? Macamana solat 5 waktu? Penuh ke tak? Yang perempuan pulak, pernah kita tegur supaya bertudung? Atau ajak dia menutup aurat? X berani kan? Sebab nanti orang cakap menyibuk atau jaga tepi kain… dalam islam, jga tepi kain yang tak di bolehkan juz menyibuk tentang hal dalam rumah tangga orang je… yang lain, bleh kita ambik tau… sebab kalu kita tak ambik tau, kita akan disoal lak kat padang mahsyar nanti… masya Allah…. Dah macam cramah dah… tapi ini la yang duk terbuku dalam ati aku selama ni.. tq sebab baca sampai abis… bleh bagi komen la kat artikel ni… tq….

No comments:

Post a Comment

Sesiapa yang nak ambik apa2 artikel dalam blog ini adalah di alu-alukan, tak perlu minta izin dari aku, sama2 la kongsi ilmu, manfaatkan apa yang ada, sebaik-baiknya, rekemenkan blog ini kepada rakan2, jiran2, adik beradik anda, dan kepada siapa sahaja yang anda kenal dan rasa sesuai termasuk ketua kampung dan jkk kawasan anda....tq