Followers

Friday, July 3, 2009

Projek photoshop aku...



Akhirnye aku dapat siapkan jgak bannerbulan membaca atas permintaan pusat sumber skolah aku.. Walau tak seberapa sgt, tapi ni la hasil yang aku dapat buat, sememangnye aku takde idea. Dah cari dalam internet, xde gak yang bleh aku wat rujukan. Gerenti ade yang komen itu komen ini. Senang je nak jawab, Free, klu tak puas ati, wat je la sendiri. So, tolong bagi komen membina.. Sebelum ni ada dah skolah yang aku wat kan banner gini, dapat gak aku income walau murah.. Rupanya blaja photoshop ni betul2 bleh wat duit...
Aku bukan lama sangat blaja photoshop. Tak pernah ikut bengkel. Byk blaja sendiri n tanye kawan2. Kebanyakannya, orang takut nak cuba. Permulaan aku pun gitu. Bukak je photoshop, blank je. Tak tau nak bukak ape. Tak tau nak start mane. Sekarang, alhamdulillah. Dah tau skit2. Sekurang2nya, bleh edit gambo sendiri.

Paling aku bengang, hal gambo kawin aku dulu. Semua gambo yang aku upah, tak menggambarkan profesional. Masalahnya, ngaku pro. Bengang tul. Gelap n tekde angle yang pro. Terpaksa la aku ejas sendiri guna photoshop. Aku yang gelap ni bertambah gelap dalam gambo2 tu.. Tu la yang aku bengkek.. Dari situ la aku serius skit wat photoshop...

Satu hal lagi, aku dah mula taruk nama aku kat design yang aku wat. Asalnye tak taruk, tapi design aku diciplak n digunakan tanpa rela aku n tanpa izin aku pun. Asalnye, bila aku tunjuk design, duk komen itu ini, pastu kuar gak peringkat daerah. Time peringkat gabungan, perkhh.. design aku kuar tapi diganti tarikh n nama tempat jerk.. Dari situ, aku mula letak nama laa... pengajaran.....

Untuk sekolah, alhamdulillah ade yang nak blaja buat benda ni. Aku tak keberatan nak curahkan ilmu yang ade walau sikit. Bleh kongsi2. Kot2 nanti bleh wat bengkel utk orang luar. Bleh tambah pendapatan hehehehee.. Skrg ni aku tengok, bengkel asas photoshop pun dah Rm1000 lebih satui kepala kalu nak blaja.Yang tebaru yang aku tau, rm 400 satu kepala, tu pun bukan dari orang2 pro. So, mungkin nanti, klu ade yang berminat, bleh la aku ajar asas untuk rm200 satu kepala hahahaa tak gitu? ade yang setuju, bleh kontek kat chat box... tq tq.....

No comments:

Post a Comment

Sesiapa yang nak ambik apa2 artikel dalam blog ini adalah di alu-alukan, tak perlu minta izin dari aku, sama2 la kongsi ilmu, manfaatkan apa yang ada, sebaik-baiknya, rekemenkan blog ini kepada rakan2, jiran2, adik beradik anda, dan kepada siapa sahaja yang anda kenal dan rasa sesuai termasuk ketua kampung dan jkk kawasan anda....tq